آخرین نوشته ها

گزارش:

تندروهایی که شیعه و سنی را خراب می­کنند بازخوانی راهبردها و اقدامات مجموعه «امت واحده» پیرامون وحدت شیعه و سنی امروز شیعه و سنی متأثر از این رسانه‌های نفرت‌آفرین و تفرقه‌افکن دارند به هم نگاه می‌کنند و هر کس هم که ماهواره ندارد کلیپ‌های آن‌ها را از طریق اینترنت و …

توضیحات بیشتر »

گزارش:

آخوند را به سیاست چه­کار؟ گزارشی از اولین کاروان روایت فتنه ۸۸ «کاروان روایت فتنه» سفری کوتاه در قم و تهران بود که در آستانه هفتۀ بصیرت سال ۱۳۹۳ شمسی برای خواص طلاب انجام شد و طی آن روایت شفاهی از این واقعه رخ داد.عجیب است که امام شعار دین …

توضیحات بیشتر »

یادداشت:

ولایت یعنی هم ­جبهه بودن کمک گرفتن از مفهوم همبستگی و هم­جبهه­ بودن در معنای تولی و تبری ممکن است با یک اهل تسنن در مواجهه با جبهۀ کفر هم جبهه باشیم و نسبت به او تولی داشته باشیم. هر چند برخی از اعتقادات او را قبول نداشته و دوست …

توضیحات بیشتر »

کرسی آزاداندیشی

جای خالی باب تولی و تبری در فقه جلسه ارائه و نقد مرز تولی و تبری در فقه با حضور حجت الاسلام بام افکن اشاره قطعاً مولد بودن یک ‌نهاد دانشی مثل حوزه علمیه درگرو تربیت نیروهای پژوهشگر است و این مهم رخ نخواهد داد مگر اینکه اجازه اندیشه ورزی …

توضیحات بیشتر »

ضرورت تحوّل در ساختار فقه، براساس سبک زندگی

مقدّمه: طرح مسئله و جایگاه آن   در این برهه از تاریخ، «انقلاب اسلامی» فرصتی تاریخی برای تحقّق آرمان الهی «تمدّن نوین اسلامی» فراهم آمده است. پیمودن صحیح فرآیند تحقّق این تمدّن نوین، نیاز به چینش حکیمانه مؤلّفه­های بسیار فراوانی دارد ­که هریک از ضریب اهمّیت خاصّی برخوردار است. چراکه …

توضیحات بیشتر »

استخراج قواعد زندگی، زاویه نگاه دیگری می‏ طلبد

جایگاه سبک زندگی در استنباط فقهی، در گفت‏وگو با استاد زارعی خط: یکی از نقاط کلیدی برای پیگیری سبک زندگی، فقه است. نسبت بحث‏ها و رویکردهای فقهی با سبک زندگی چیست؟ آیا در تراث و دارایی‏های خودمان، سابقه و نقاط شروعی را می‏توان در زمینه این بحث، پیدا کرد؟ استاد: …

توضیحات بیشتر »

حوزه علمیه هنوز الگوی زندگی اسلامی را ارائه نداده است

نگاهی به بیانات رهبری در باب چیستی زندگی اسلامی و نقش حوزه علمیه در طرّاحی آن تعریف زندگی: «إنّما الحیاه عقیده و جهاد». همه‌ معناى جهاد، جهاد با شمشیر و تفنگ که نیست؛ هر تلاش شما یک جهاد است. جهاد، یعنى مجاهدت‏کردن و تلاش‏کردن. زندگى، یعنى این‌که ما این هدف‏ها …

توضیحات بیشتر »

ماموریت حوزه ها در تحول علوم انسانی

تاریخ جامعه ایران را که ورق می­زنیم، دور نیست زمانی که حوزه های علمیه در ایران توطن گزیده و زمام امر علم و دین را  به دست گرفته است. صفویه به جهاتی از جمله نیاز به نرم افزار علمی و تمدنی تحول بنیادین در کشور به عالمان دینی و نهاد …

توضیحات بیشتر »

ریشه های فکری – فلسفی علوم اجتماعی جدید

– گفته شده است که «علوم انسانی مدرن در غرب از زهدان فلسفه متولد شد.» این گزارۀ صحیح می­بایست با این دقت همراه شود که این فرزند برای مادر خود به هیچ رو فرزند خلف و سربه‏راهی نبود! – موضع و موقع هر یک از نظریه­ها و چارچوب­های نظری موجود …

توضیحات بیشتر »

ظرفیت شناسی علم اصول در تولید علوم انسانی

مقدمه علم اصول یکی از مهمترین علوم اسلامی است که شاید بالندگی و پویایی او در بین علوم اسلامی در قله باشد. در مورد ظرفیت‌شناسی علم اصول، چند سؤال اساسی مطرح می‌باشد: ۱٫ مبانی علم اصول در بحث‌های علوم انسانی چه تأثیری می‌تواند داشته باشد؟ ۲٫ روش شناسی علم اصول …

توضیحات بیشتر »

ظرفیت‌شناسی فقه اسلامی برای تولید علوم انسانی

– متأسفانه چون نظریه فقهی نداریم، فقه استنباطی ما از کارآمدی افتاده است. زیرا وقتی شما ندانید منظومه فرهنگی چیست، گاهی آنچه را که اولی نیست، لباس اولویت بر تنش می‌پوشانید و آنچه در رده‌های اول است از اولویت ذهن شما خارج می‌شود. – این اشتباه بزرگی است که ما …

توضیحات بیشتر »

عرفان تا تبدیل به فلسفه نشود، تمدن ساز نمی‏شود

– عرفان نظری، در واقع یک فلسفه بسیار فاخر و متعالی است و اساساً عرفان نظری در کنار حکمت مشاء، اشراق و متعالیه، یک فلسفه متمایز است و نقش آن تبیین و توضیح و تحلیل هستها و نیستها می‏باشد. – نگاه انسان به مشکلات جسمی و روحی و خانوادگی و …

توضیحات بیشتر »

سکولاریسم نقاب‏دار در زندگی متدیّنین

وظیفه حوزه علمیه در تولید سبک زندگی دینی، سخنرانی استاد رحیم ‏پور در مدرسه معصومیه ما غیر از توضیح ‏المسائل فقه عبادی، یک توضیح ‏المسائل دیگری هم داریم با ابعاد و حجم صد هزار برابر بیشتر که با وضعیت زندگی بشر درگیر است و باید با همان مکانسیم اجتهاد، استخراج …

توضیحات بیشتر »

حوزه علمیه هنوز الگوی زندگی اسلامی را ارائه نداده است

نگاهی به بیانات رهبری در باب چیستی زندگی اسلامی و نقش حوزه علمیه در طرّاحی آن تعریف زندگی: «إنّما الحیاه عقیده و جهاد». همه‌ معناى جهاد، جهاد با شمشیر و تفنگ که نیست؛ هر تلاش شما یک جهاد است. جهاد، یعنى مجاهدت‏کردن و تلاش‏کردن. زندگى، یعنى این‌که ما این هدف‏ها …

توضیحات بیشتر »

جلسه سوم هویت طلبگی ۱۱ بهمن۹۹

ع.م: در زمان ظهور هم یک عده حواریون اند یا اینکه همه مردم با هم دور امامند؟ ع.م: همیشه انسان ها با هم تفاوت دارند. در زمان حضرت حجت هم همین طور است. م.ش: ۳۱۳ نفر یاران اصلی هستند و در حلقه های بعدی هم عده ای حضور دارند. ح.ک: …

توضیحات بیشتر »

جلسۀ دوم هویت طلبگی ۴ بهمن ۹۹

ع.ع : برای اینکه بحث­های دیگران را هم در این باره دیده باشیم سری زدیم به: کتاب راه و رسم طلبگی استاد عالم­زادۀ نوریکتاب زندگی مطلوب طلبۀ استاد فلاحجزوۀ هویت و سبک زندگی طلبۀ عصر انقلاب استاد مهدیان  و به زعم حقیر جملات کلیدی آنها را پیرامون هویت طلبه جدا …

توضیحات بیشتر »

جلسۀ اول هویت طلبگی-۲۲ دی ۹۹

بعد از جمع­خوانی و مباحثات پیرامون منشور روحانیت و ۷ سخنرانی از حضرت آقا در دیدار با طلاب، این بحث جدی میان دوستان شکل گرفت که برای امروز و اکنون خود چگونه می­توانیم با تمسک به بیانات حضرت آقا هویت طلبگی را تعریف کنیم.به نظر می­رسد سؤال مهمی ناظر به …

توضیحات بیشتر »

ضرورت ها و راه کارهای فعالیت تشکیلاتی در حوزه علمیه

دشمن به­شدّت سازمان­دهی شده و با یک تفکّر تشکیلاتی در تمامی ابعاد، از خانه تا حاکمیّت را هماهنگ‌سازی می‌کند. ما نمی­توانیم مقابل یک لشکر سازماندهی شده، عناصر جدا جدا باشیم. حرکت‌های سازماندهی­شده نوعاً در قالب یک حاکمیّت باید صورت گیرد. والا یک حرکت بولشویکی زیرزمینی می‌شود که قبلاً هم وجود …

توضیحات بیشتر »

شهید نوّاب اسلام ازهمه چیز بالاتر است

💡 در گفتگو با برادر جبّار امرایی؛ مدیر کانال #پهلوی بدون سانسور : @pahlavviii و از اعضا #خانه طلاب جوان مطرح شد: 🔻 حرکت انقلابی شهید #نوّاب صفوی و جمعیت #فدائیان اسلام و نقش آن در شکل گیری نهضت اسلامی ✳️ چکیده مصاحبه: ۱️⃣ ایجاد و شکل دادن گفتمان انقلابی …

توضیحات بیشتر »

مبانی ساختار تشکیلات اسلامی با نگاهی بر تفسیر المیزان

“وَ رابِطُوا”: مرابطه از نظر معنا اعمّ از مصابره است. چون «مصابره» عبارت بود از وصل‏کردن نیروى مقاومت افراد جامعه در برابر شدائد و «مرابطه»، عبارت است از همین وصل‏کردن نیروها، نه تنها در برابر شدائد، بلکه همه نیروها و کارها، در جمیع شئون زندگى. اوّلین ندایى که از بشر …

توضیحات بیشتر »

مبانی ساختار تشکیلات اسلامی از نگاه شهید مطهری

اصول و ضوابطی در ساختار نظام اندیشه‏ای شهید مطهری تعبیه شده که به‏وسیله آن‏ها می‏توان تا حدّ زیادی سیمای یک ساختار تشکیلاتی توحیدی را تجسّم نمود. استاد شهید، سه بُعد مرتبط با هم را برای جامعه قائل است و نقش اساسی را به گرایش و سپس ادراکات و در نهایت …

توضیحات بیشتر »

«تشکّل» از نگاه شهید بهشتی

تشکّل باید سازنده ما، آسان‏کننده خودسازی برای ما و کمکی به سیر إلی الله برای شرکت‏کنندگان در این تشکّل باشد. هر وقت یکی از ما یا جمع ما به تشکّل‏مان مشغول و سرگرم شدیم، چنین تشکّلی لهو می‏شود و باید از او پرهیز کنیم. ما همچنان بر ضرورت تشکیلات پافشاری …

توضیحات بیشتر »

افراط و تفریط در تبعیت از سیره علما آیت الله حق شناس

خاطرم هست که زمانی خدمت آیت الله صافی بودیم و گزارشی از مسائل خانواده و زنان، خدمت شان ارائه شد. ایشان ضمن فرمایشاتی که داشتند، فرمودند که من خیلی دلم می خواهد فرصتی بیابم و رفتار مرحوم پدرم را با مادرمان بیان کنم که چه رفتار بزرگوارانه و عجیبی داشت …

توضیحات بیشتر »

کارکرد های فلسفه و عرفان در تبیین معارف دینی

مهدی شبان-طلبه سطح ۳ مقدمه فلسفه به عنوان هستی شناسی عقلانی و عرفان نظری به | عنوان هستی شناسی شهودی و قلبی، هردو به دنبال دستیابی به فهم عمیق و دقیق از هستی و مراتب آن هستند. این غایت که به نوعی دست یابی به حقیقت عالم می باشد، به …

توضیحات بیشتر »

آخوند انگلیس پسند!

(مروری بر فتنه انگیزی یک روحانی نمای شیعه و تبعات آن) *اشاره:ماجرایــی کــه مرور می کنید، یک خیمه شـب بازی تأســف بار از سوی کسی  است که خود را در حد پاسخ به استفتائات شیعیان می داند و با دســت آویز قراردادن اختلافات مذهبی به نحوی افراطــی و اهانت بار، …

توضیحات بیشتر »

کار جمعی در افق عرفان فقاهتی

(برداشت هایی از کتاب «شذرات المعارف» اثر مرحوم آیتالله العظمی شاه آبادی)علی اصغر سهرابی/طلبه درس خارج اهمیت کتاب شریف «شذرات المعارف»این کتاب، از دو حیث، بسیار قابل توجه است. اول به جهت مؤلف آن که عارفى است واصل و استادى است که در واقع، چارچوب شخصیتى امام راحل عظیم الشأن …

توضیحات بیشتر »

آفات و آسیب های کار گروهی

اگر خُلق و خویی در جمع حاکم بود، ناخودآگاه بر فرد اثر می‌گذارد؛ این، یکی از خصوصیات جمع است که می‌تواند هم آسیب و هم فرصت باشد.از جمله تجلّیات مهم عدم تقوای جمعی، بروز حالت تحزّب است؛ یعنی افراد، جمع‏شان را برای خودشان، بُت کنند و نقاط مثبت دیگران را …

توضیحات بیشتر »

آسیب شناسی جایگاه تفسیر در حوزه

حسین ثروتی – طلبه درس خارج-قم «انزواى قرآن در حوزه‌هاى علمیه و عدم انس ما با قرآن، براى ما خیلى مشکلات درست کرده است و بعد از این هم خواهد کرد و به ما تنگ‌نظرى خواهد داد.»[۱] ۱٫ نگرش ناصحیح به تفسیر مهم­ترین مشکلی که در حوزه­های علمیه در زمینه …

توضیحات بیشتر »

تا حوزه، قرآنی نشود …

حضرت آیت­الله جوادی آملی[۱] وقتی حوزه علمیه بیشتر به خدمت قرآن آمد، دانشگاه هم قرآنی می­شود و برای این راه، باید جامعه را هم به سمت قرآن دعوت کرد و بهترین راه آن، این است که قرآن به صورت درس مستقل در حوزه­ها و دانشگاه­ها بیان شود. بهترین راه این …

توضیحات بیشتر »

آقای طلبه! شما موظفی برای ترویج دین، هنر بلد باشی

بازشناسی نسبت حوزه و هنر، در گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین نواب مدیر مدرسه اسلامی هنر اشاره: قرارمان، مدرسه اسلامی هنر بود؛ منزل بزرگی در اواسط خیابان دورشهر. مشخّص ­ترین نماد هنری در این محل، یک نورگیر مرتفع با کاشی­کاری محراب­گونه است که نور انتهای منزل را تأمین می­کند …

توضیحات بیشتر »