تندروهایی که شیعه و سنی را خراب میکنند بازخوانی راهبردها و اقدامات مجموعه «امت واحده» پیرامون وحدت شیعه و سنی امروز شیعه و سنی متأثر از این رسانههای نفرتآفرین و تفرقهافکن دارند به هم نگاه میکنند و هر کس هم که ماهواره ندارد کلیپهای آنها را از طریق اینترنت و …
توضیحات بیشتر »ما موظفیم به وظیفه الهی و همینطور موظفیم نسبت به جامعه پیرامونی خود/سخنرانی معاون تهذیب حوزه های علمیه در دوره “مثل خمینی”
چهارمین نشست معرفتی اردوی مثل خمینی با حضور حجت الاسلام و المسلمین عالمزاده نوری برگزار شد. ایشان ب…
کارگاه تجربه خوانی تشکیلات با حضور حجت الاسلام حسن مرادی و حجت الاسلام علی مهدیان
کارگاه تجربه خوانی تشکیلات به منظور انتقال تجربیات برای شروع و استمرار کار تشکیلاتی با حضور فضلای جه…
انقلاب اسلامی خود را به عنوان نقطه آغاز انقلاب مهدوی قرار داده است/سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین شجاعی در دوره “مثل خمینی”
سومین نشست معرفتی اردوی مثل خمینی(ره) با حضور حجت الاسلام والمسلمین شجاعی برگزار شد. ایشان ابتدا با …
در این وضعیت جهانی ما باید خودمان را طلبه آخرالزمان بدانیم/سخنرانی حجت الاسلام قاسمیان در دوره “مثل خمینی”
حجت الاسلام قاسمیان در هیئت «انصار روح الله» اردوی مثل خمینی(ره) بخش اول کلام خود را به نکتهای اخل…
حضرت امام حقیقتا یک شخصیت حوزوی در استمرار حرکت انبیاء بود، یکی از ابعاد علمی امام این بود که ایشان دین را به عنوان یک بسته کامل درنظر داشت که باید تمام ابعاد نیازمندیهای بشر را تأمین کند.
دومین نشست معرفتی با حضور حجت الاسلام امینی نژاد برگزار شد. ایشان در صدد جواب به این مسئله برآمدند ک…
بین مردم بودن و از احوال مردم سوال کردن بسیار اثرگذار است/حضور حجه الاسلام موسوی، امام جمعه محترم اهواز بین طلاب شرکت کننده در دوره “مثل خمینی”
در دومین نشست اردوی مثل خمینی که با حضور حجت الاسلام موسوی فرد امام جمعه اهواز برگزار شد ایشان سخت ت…
اولین اردوی سالانه “مثل خمینی”/ دوره ای برای تبیین هویت و سبک زندگی طلبه عصر انقلاب
افتتاحیه اولین دوره معرفتی-تشکیلاتی «مثل خمینی» با هدف تبیین هویت و سبک زندگی طلبه عصر انقلاب با ح…
دینداری، یک تکلیف و حرکت جمعیست؛ نه فردی
بیانات استاد عالم زاده نوری در اردوی مثل خمینی2 راجع به تشکیلات …
راهبرد دین از طریق اجتماعات بزرگ، سامان پیدا می کند
بیانات استاد فلاح در اردوی مثل خمینی2 با موضوع تشکیلات …
آخرین نوشته ها
گزارش:
آخوند را به سیاست چهکار؟ گزارشی از اولین کاروان روایت فتنه ۸۸ «کاروان روایت فتنه» سفری کوتاه در قم و تهران بود که در آستانه هفتۀ بصیرت سال ۱۳۹۳ شمسی برای خواص طلاب انجام شد و طی آن روایت شفاهی از این واقعه رخ داد.عجیب است که امام شعار دین …
توضیحات بیشتر »یادداشت:
ولایت یعنی هم جبهه بودن کمک گرفتن از مفهوم همبستگی و همجبهه بودن در معنای تولی و تبری ممکن است با یک اهل تسنن در مواجهه با جبهۀ کفر هم جبهه باشیم و نسبت به او تولی داشته باشیم. هر چند برخی از اعتقادات او را قبول نداشته و دوست …
توضیحات بیشتر »کرسی آزاداندیشی
جای خالی باب تولی و تبری در فقه جلسه ارائه و نقد مرز تولی و تبری در فقه با حضور حجت الاسلام بام افکن اشاره قطعاً مولد بودن یک نهاد دانشی مثل حوزه علمیه درگرو تربیت نیروهای پژوهشگر است و این مهم رخ نخواهد داد مگر اینکه اجازه اندیشه ورزی …
توضیحات بیشتر »ضرورت تحوّل در ساختار فقه، براساس سبک زندگی
مقدّمه: طرح مسئله و جایگاه آن در این برهه از تاریخ، «انقلاب اسلامی» فرصتی تاریخی برای تحقّق آرمان الهی «تمدّن نوین اسلامی» فراهم آمده است. پیمودن صحیح فرآیند تحقّق این تمدّن نوین، نیاز به چینش حکیمانه مؤلّفههای بسیار فراوانی دارد که هریک از ضریب اهمّیت خاصّی برخوردار است. چراکه …
توضیحات بیشتر »استخراج قواعد زندگی، زاویه نگاه دیگری می طلبد
جایگاه سبک زندگی در استنباط فقهی، در گفتوگو با استاد زارعی خط: یکی از نقاط کلیدی برای پیگیری سبک زندگی، فقه است. نسبت بحثها و رویکردهای فقهی با سبک زندگی چیست؟ آیا در تراث و داراییهای خودمان، سابقه و نقاط شروعی را میتوان در زمینه این بحث، پیدا کرد؟ استاد: …
توضیحات بیشتر »حوزه علمیه هنوز الگوی زندگی اسلامی را ارائه نداده است
نگاهی به بیانات رهبری در باب چیستی زندگی اسلامی و نقش حوزه علمیه در طرّاحی آن تعریف زندگی: «إنّما الحیاه عقیده و جهاد». همه معناى جهاد، جهاد با شمشیر و تفنگ که نیست؛ هر تلاش شما یک جهاد است. جهاد، یعنى مجاهدتکردن و تلاشکردن. زندگى، یعنى اینکه ما این هدفها …
توضیحات بیشتر »ماموریت حوزه ها در تحول علوم انسانی
تاریخ جامعه ایران را که ورق میزنیم، دور نیست زمانی که حوزه های علمیه در ایران توطن گزیده و زمام امر علم و دین را به دست گرفته است. صفویه به جهاتی از جمله نیاز به نرم افزار علمی و تمدنی تحول بنیادین در کشور به عالمان دینی و نهاد …
توضیحات بیشتر »ریشه های فکری – فلسفی علوم اجتماعی جدید
– گفته شده است که «علوم انسانی مدرن در غرب از زهدان فلسفه متولد شد.» این گزارۀ صحیح میبایست با این دقت همراه شود که این فرزند برای مادر خود به هیچ رو فرزند خلف و سربهراهی نبود! – موضع و موقع هر یک از نظریهها و چارچوبهای نظری موجود …
توضیحات بیشتر »ظرفیت شناسی علم اصول در تولید علوم انسانی
مقدمه علم اصول یکی از مهمترین علوم اسلامی است که شاید بالندگی و پویایی او در بین علوم اسلامی در قله باشد. در مورد ظرفیتشناسی علم اصول، چند سؤال اساسی مطرح میباشد: ۱٫ مبانی علم اصول در بحثهای علوم انسانی چه تأثیری میتواند داشته باشد؟ ۲٫ روش شناسی علم اصول …
توضیحات بیشتر »ظرفیتشناسی فقه اسلامی برای تولید علوم انسانی
– متأسفانه چون نظریه فقهی نداریم، فقه استنباطی ما از کارآمدی افتاده است. زیرا وقتی شما ندانید منظومه فرهنگی چیست، گاهی آنچه را که اولی نیست، لباس اولویت بر تنش میپوشانید و آنچه در ردههای اول است از اولویت ذهن شما خارج میشود. – این اشتباه بزرگی است که ما …
توضیحات بیشتر »عرفان تا تبدیل به فلسفه نشود، تمدن ساز نمیشود
– عرفان نظری، در واقع یک فلسفه بسیار فاخر و متعالی است و اساساً عرفان نظری در کنار حکمت مشاء، اشراق و متعالیه، یک فلسفه متمایز است و نقش آن تبیین و توضیح و تحلیل هستها و نیستها میباشد. – نگاه انسان به مشکلات جسمی و روحی و خانوادگی و …
توضیحات بیشتر »سکولاریسم نقابدار در زندگی متدیّنین
وظیفه حوزه علمیه در تولید سبک زندگی دینی، سخنرانی استاد رحیم پور در مدرسه معصومیه ما غیر از توضیح المسائل فقه عبادی، یک توضیح المسائل دیگری هم داریم با ابعاد و حجم صد هزار برابر بیشتر که با وضعیت زندگی بشر درگیر است و باید با همان مکانسیم اجتهاد، استخراج …
توضیحات بیشتر »حوزه علمیه هنوز الگوی زندگی اسلامی را ارائه نداده است
نگاهی به بیانات رهبری در باب چیستی زندگی اسلامی و نقش حوزه علمیه در طرّاحی آن تعریف زندگی: «إنّما الحیاه عقیده و جهاد». همه معناى جهاد، جهاد با شمشیر و تفنگ که نیست؛ هر تلاش شما یک جهاد است. جهاد، یعنى مجاهدتکردن و تلاشکردن. زندگى، یعنى اینکه ما این هدفها …
توضیحات بیشتر »جلسه سوم هویت طلبگی ۱۱ بهمن۹۹
ع.م: در زمان ظهور هم یک عده حواریون اند یا اینکه همه مردم با هم دور امامند؟ ع.م: همیشه انسان ها با هم تفاوت دارند. در زمان حضرت حجت هم همین طور است. م.ش: ۳۱۳ نفر یاران اصلی هستند و در حلقه های بعدی هم عده ای حضور دارند. ح.ک: …
توضیحات بیشتر »جلسۀ دوم هویت طلبگی ۴ بهمن ۹۹
ع.ع : برای اینکه بحثهای دیگران را هم در این باره دیده باشیم سری زدیم به: کتاب راه و رسم طلبگی استاد عالمزادۀ نوریکتاب زندگی مطلوب طلبۀ استاد فلاحجزوۀ هویت و سبک زندگی طلبۀ عصر انقلاب استاد مهدیان و به زعم حقیر جملات کلیدی آنها را پیرامون هویت طلبه جدا …
توضیحات بیشتر »جلسۀ اول هویت طلبگی-۲۲ دی ۹۹
بعد از جمعخوانی و مباحثات پیرامون منشور روحانیت و ۷ سخنرانی از حضرت آقا در دیدار با طلاب، این بحث جدی میان دوستان شکل گرفت که برای امروز و اکنون خود چگونه میتوانیم با تمسک به بیانات حضرت آقا هویت طلبگی را تعریف کنیم.به نظر میرسد سؤال مهمی ناظر به …
توضیحات بیشتر »ضرورت ها و راه کارهای فعالیت تشکیلاتی در حوزه علمیه
دشمن بهشدّت سازماندهی شده و با یک تفکّر تشکیلاتی در تمامی ابعاد، از خانه تا حاکمیّت را هماهنگسازی میکند. ما نمیتوانیم مقابل یک لشکر سازماندهی شده، عناصر جدا جدا باشیم. حرکتهای سازماندهیشده نوعاً در قالب یک حاکمیّت باید صورت گیرد. والا یک حرکت بولشویکی زیرزمینی میشود که قبلاً هم وجود …
توضیحات بیشتر »شهید نوّاب اسلام ازهمه چیز بالاتر است
💡 در گفتگو با برادر جبّار امرایی؛ مدیر کانال #پهلوی بدون سانسور : @pahlavviii و از اعضا #خانه طلاب جوان مطرح شد: 🔻 حرکت انقلابی شهید #نوّاب صفوی و جمعیت #فدائیان اسلام و نقش آن در شکل گیری نهضت اسلامی ✳️ چکیده مصاحبه: ۱️⃣ ایجاد و شکل دادن گفتمان انقلابی …
توضیحات بیشتر »مبانی ساختار تشکیلات اسلامی با نگاهی بر تفسیر المیزان
“وَ رابِطُوا”: مرابطه از نظر معنا اعمّ از مصابره است. چون «مصابره» عبارت بود از وصلکردن نیروى مقاومت افراد جامعه در برابر شدائد و «مرابطه»، عبارت است از همین وصلکردن نیروها، نه تنها در برابر شدائد، بلکه همه نیروها و کارها، در جمیع شئون زندگى. اوّلین ندایى که از بشر …
توضیحات بیشتر »مبانی ساختار تشکیلات اسلامی از نگاه شهید مطهری
اصول و ضوابطی در ساختار نظام اندیشهای شهید مطهری تعبیه شده که بهوسیله آنها میتوان تا حدّ زیادی سیمای یک ساختار تشکیلاتی توحیدی را تجسّم نمود. استاد شهید، سه بُعد مرتبط با هم را برای جامعه قائل است و نقش اساسی را به گرایش و سپس ادراکات و در نهایت …
توضیحات بیشتر »«تشکّل» از نگاه شهید بهشتی
تشکّل باید سازنده ما، آسانکننده خودسازی برای ما و کمکی به سیر إلی الله برای شرکتکنندگان در این تشکّل باشد. هر وقت یکی از ما یا جمع ما به تشکّلمان مشغول و سرگرم شدیم، چنین تشکّلی لهو میشود و باید از او پرهیز کنیم. ما همچنان بر ضرورت تشکیلات پافشاری …
توضیحات بیشتر »افراط و تفریط در تبعیت از سیره علما آیت الله حق شناس
خاطرم هست که زمانی خدمت آیت الله صافی بودیم و گزارشی از مسائل خانواده و زنان، خدمت شان ارائه شد. ایشان ضمن فرمایشاتی که داشتند، فرمودند که من خیلی دلم می خواهد فرصتی بیابم و رفتار مرحوم پدرم را با مادرمان بیان کنم که چه رفتار بزرگوارانه و عجیبی داشت …
توضیحات بیشتر »کارکرد های فلسفه و عرفان در تبیین معارف دینی
مهدی شبان-طلبه سطح ۳ مقدمه فلسفه به عنوان هستی شناسی عقلانی و عرفان نظری به | عنوان هستی شناسی شهودی و قلبی، هردو به دنبال دستیابی به فهم عمیق و دقیق از هستی و مراتب آن هستند. این غایت که به نوعی دست یابی به حقیقت عالم می باشد، به …
توضیحات بیشتر »آخوند انگلیس پسند!
(مروری بر فتنه انگیزی یک روحانی نمای شیعه و تبعات آن) *اشاره:ماجرایــی کــه مرور می کنید، یک خیمه شـب بازی تأســف بار از سوی کسی است که خود را در حد پاسخ به استفتائات شیعیان می داند و با دســت آویز قراردادن اختلافات مذهبی به نحوی افراطــی و اهانت بار، …
توضیحات بیشتر »کار جمعی در افق عرفان فقاهتی
(برداشت هایی از کتاب «شذرات المعارف» اثر مرحوم آیتالله العظمی شاه آبادی)علی اصغر سهرابی/طلبه درس خارج اهمیت کتاب شریف «شذرات المعارف»این کتاب، از دو حیث، بسیار قابل توجه است. اول به جهت مؤلف آن که عارفى است واصل و استادى است که در واقع، چارچوب شخصیتى امام راحل عظیم الشأن …
توضیحات بیشتر »آفات و آسیب های کار گروهی
اگر خُلق و خویی در جمع حاکم بود، ناخودآگاه بر فرد اثر میگذارد؛ این، یکی از خصوصیات جمع است که میتواند هم آسیب و هم فرصت باشد.از جمله تجلّیات مهم عدم تقوای جمعی، بروز حالت تحزّب است؛ یعنی افراد، جمعشان را برای خودشان، بُت کنند و نقاط مثبت دیگران را …
توضیحات بیشتر »آسیب شناسی جایگاه تفسیر در حوزه
حسین ثروتی – طلبه درس خارج-قم «انزواى قرآن در حوزههاى علمیه و عدم انس ما با قرآن، براى ما خیلى مشکلات درست کرده است و بعد از این هم خواهد کرد و به ما تنگنظرى خواهد داد.»[۱] ۱٫ نگرش ناصحیح به تفسیر مهمترین مشکلی که در حوزههای علمیه در زمینه …
توضیحات بیشتر »تا حوزه، قرآنی نشود …
حضرت آیتالله جوادی آملی[۱] وقتی حوزه علمیه بیشتر به خدمت قرآن آمد، دانشگاه هم قرآنی میشود و برای این راه، باید جامعه را هم به سمت قرآن دعوت کرد و بهترین راه آن، این است که قرآن به صورت درس مستقل در حوزهها و دانشگاهها بیان شود. بهترین راه این …
توضیحات بیشتر »آقای طلبه! شما موظفی برای ترویج دین، هنر بلد باشی
بازشناسی نسبت حوزه و هنر، در گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین نواب مدیر مدرسه اسلامی هنر اشاره: قرارمان، مدرسه اسلامی هنر بود؛ منزل بزرگی در اواسط خیابان دورشهر. مشخّص ترین نماد هنری در این محل، یک نورگیر مرتفع با کاشیکاری محرابگونه است که نور انتهای منزل را تأمین میکند …
توضیحات بیشتر »