خانه / خانه طلاب جوان / خط / برگزیده خط / تا حوزه، قرآنی نشود …

تا حوزه، قرآنی نشود …

حضرت آیت­الله جوادی آملی[۱]

وقتی حوزه علمیه بیشتر به خدمت قرآن آمد، دانشگاه هم قرآنی می­شود و برای این راه، باید جامعه را هم به سمت قرآن دعوت کرد و بهترین راه آن، این است که قرآن به صورت درس مستقل در حوزه­ها و دانشگاه­ها بیان شود.

بهترین راه این است که خود قرآن به عنوان درس مستقل -مانند دروس فقه و اصول- در حوزه­های علمیه مطرح شود. تا حوزه قرآنی نشود، دانشگاه قرآنی نخواهد شد و تا حوزه و دانشگاه قرآنی نشود و در خدمت قرآن قرار نگیرند، جامعه قرآنی نمی­شود. وقتی جامعه قرآنی نشد، مُهیمن هم نخواهد شد.

علومی که فعلا در حوزه­ها رایج است، فقه و اصول است و دقیق­ترین علم رایج، اصول است که فقه در کنار اوست. اول تا آخرِ اصول یکی دو تا آیه هست برای رد کردن. هیچ مسئله­ای از مسائل اصول، مبتنی بر قرآن نیست.

هم آیۀ نفر است، هم آیه نبأ که همه محققین برای رد می­آورند. کدام محقق را داریم که حجیت خبر واحد را با اینها ثابت کند. همه می­آیند و اشکال می­کنند و ابطال می­کنند. آیه­ای در اصول نیست که محور بحث اصول باشد. بنابراین، ممکن است یک کسی، اصولیِ ناب و مجتهد مسلّم در اصول باشد و اصلا کاری با قرآن نداشته باشد! وقتی اصول با قرآن کار نداشت و روایات هم فقه را تأمین می­کنند، قهراً حوزه از قرآن خالی می­شود؛ چه اینکه شده است.

بنابراین، تا حوزه حیات جدید پیدا نکند، قرآن از هجران در نمی­آید. وقتی حوزه قرآنی شد، دانشگاه قرآنی می­شود، جامعه قرآنی می­شود، امت اسلامی هم امت مهیمن می­شود. چاره­ای غیر از این نیست. آنها که با علم اصول آشنا هستند، مستحضرند که الان تقریبا ۵۰، ۶۰ جلد کتاب قوی اصولی داریم که در خصوص استصحاب [است]. با حذف مکررات، تمام بحث­های محوری استصحاب همین یک خط است: «لا تنقض الیقین بالشک». این یک خط، وقتی به  حوزه علمیه آمد و در اختیار فحول علما قرار گرفت، همین یک خط، ۵۰، ۶۰ جلد کتاب عمیق را به ما داد. ما از این خطوط عمیق در روایات، فراوان داریم؛ چه برسد به قرآن.

مشکل ما این است که در حوزه، فریضه بودن علم را گرفتیم ولی از انواع علم، غفلت نمودیم، زیرا روایتی که می­فرماید: «طلب العلم فریضه»؛ توسط روایت دیگر «انما العلم الثلاثه، آیه محکمه او فریضه عادله او سنّه قائمه و ما خلاهنّ فهو فضل» بیان می­شود؛ اما ما در حوزه کنونی، هر سه نوع علم را فقه و اصول گرفتیم و جایی برای قرآن نگذاشتیم! در حالی­که «آیه محکمه» مربوط به جهان­بینی و اعتقادات است، «فریضه عادله» مربوط به فقه و اصول است و «سنه قائمه» مربوط به اخلاق و حقوق و … است. وقتی جامعه ما، جوامع الکلم می­شود که قرآن در تمام این محورها، پیام اصلی خودش را برساند.


[۱]. بخشهایی از سخنرانی معظم­له در اختتامیه مسابقات سراسری قرآن کریم حوزه­های علمیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *