خانه / خانه طلاب جوان / اخبار خانه طلاب جوان / جلسه سوم هویت طلبگی ۱۱ بهمن۹۹

جلسه سوم هویت طلبگی ۱۱ بهمن۹۹

ع.م: در زمان ظهور هم یک عده حواریون اند یا اینکه همه مردم با هم دور امامند؟

ع.م: همیشه انسان ها با هم تفاوت دارند. در زمان حضرت حجت هم همین طور است.

م.ش: ۳۱۳ نفر یاران اصلی هستند و در حلقه های بعدی هم عده ای حضور دارند.

ح.ک: به لحاظ محتوایی چه ویژگی ای وجود دارد که آن را طلبه دارد و دیگران ندارند.

ع.م: ما یک هویت فرازمانی برای طلبه می خواستیم تعریف کنیم که در همه مراتب وجود داشته باشد. آن حواریونی است که اعلی مراتب را دارند. طلبه یک رتبه قبل از امام معصوم خواهد بود.

ح.ک:  آیا این ویژگی طلبه را از بقیه جدا می کند؟

ع.م: بله، این به طلبه هیچ وقت تحجر نمی دهد. می گوید الان دورۀ کدام امام است. حواریون باید چکار کنند. مثلا الان وقت دولت اسلامی است. الان اطرافیان امام نیاز دارند که این کار را در بالاترین سطح دنبال کنند.

ح.ک: این اطرافیان  در آن لایه برای تحقق اهداف امامشان چه کاری انجام می دهند؟

ع.م: اگر امام معصوم الان باشد باید تعریف کنیم که چه کاری دارد انجام می دهد؟ مثلا تربیت نسل می کند و هدایت و … پس الان زمان این کار است.  اتفاقی که باید در رأس بیفتد، همان را این طایفه باید انجام دهند.

این ملاکی است که ما را کاملا مشخص می کند. نکته اصلی این است که امامت را برعهده دارد، در رأس است جلودار و پیشرو حرکت می کند که در این عصر دولت اسلامی می شود. ولی بیست سال دیگرش چیز دیگری است. هر روحانیتی که الان درگیر این دولت اسلامی نباشد از هویت خودش خارج شده است.

ح.ک: آیا در این عصر، طلبه ای که نویسنده است باید برای دولت اسلامی بنویسد؟

ع.م: بله، با این مشکلی ندارم. البته وقتی هویت اصلی معلوم شد  باید اولویت ها را هم معین کنیم. هر جایی که کار می کنیم باید متناسب با دولت سازی باشد.

ح.ک: یک بار می گوییم وظیفۀ کلی دولت سازی می شود نه نظام سازی. در عین حال خود این شخص مأموریتش چیست؟

ع.م: هویت یعنی شما چه چیزی هستید که دیگران نیستند.

ح.ک:  در همین دولت سازی من چه کاری انجام می دهم که دانشجوها انجام نمی دهند؟ مثلا آیا بگوییم جنس تولید علم برای دولت سازی، فقط مختص طلبه هاست؟

ع.م: نه، مختص طلبه ها نیست. یک جنس کاری است مثلا از جنس کار خود آقا در نسبت با امام معصوم.

همین عالمی که امام(ره) در منشور فرموده همین می شود؛ عالمی که خروجی اش تشکیل دولت اسلامی باشد. جنس فعالیت هایی که آقا می کند الان وظیفه طلبه هاست، در ساحت های مختلف.گویا همه ی طلبه ها با هم  یک  آقا شوند و آن کار را انجام دهند. آقا را یک نهاد اجتماعی می توانیم ببینیم که می فهمند و تربیت کلان اجتماعی انجام می دهند و این نصابش می باشد.  اگرطلبه در این جایگاه نباشد هویتش، هویت علم حوزوی نیست.

ر.ن: شخصی که در راستای دولت اسلامی فیلم سازی می کند چه تفاوتی با طلبه ای دارد که همین کار را انجام می دهد.

ع.م: طلبه در اینجا طبقه اعلای دولت سازی می شود. امام هنرمندان چکار می کند؟ مثلا هنرمند های زیادی داریم که محتوا ندارند. این همان خلاء را پر می کند. برای این کار افراد کم هستند پس امام هنرمندان باید برود و افراد را تربیت کند.

ع.م:  شاخصه این طلبه ها چیست؟ الان درجامعه ای هستیم که همه به دنبال دولت سازی هستند، دقیقا شاخصه ی طلبه  در این عصرچیست؟

ع.م: شاخصه طلبه همان چیزی است که امام را از امت جدا می کند؛ اگر فرض کنیم همه ی امت به دنبال  دولت  سازی اسلامی باشند، می گفتیم امام حتما کشور را به سمت کشور اسلامی  می برد. لذا حواریونش هم تلاش می کنند که جامعه را به سمت کشور اسلامی ببرند. این وظیفه آن زمان آنهاست.

ع.م: ارتباط اینها با امام معصوم چگونه است؟

ع.م: او دانش را از پیامبر اکرم و وحی می گیرد. طلبه باید دانش را از آنها اخذ کند. به این دلیل عالم  به او می گویند؛ به لحاظ علمی متصل با امام و پیامبر است.

در عین حال عصر غیبت است. این طلاب ذیل امام غایب برای رهبری جامعه دینی بلکه غیردینی آماده می شوند. به لحاظ علمی هم دستشان به منابع که وحی و نقل اهل بیت(ع) است ، می رسد. اگر امام ظهور کند و همه به علم ایشان نزدیک شوند باز هم بعضی  نزدیک تر و در کنار امام هستند و این طایفه همان طلبه ها هستند.

م.آ: پس می توان گفت فرق ما با افرادی که طلبه نیستند در این است که طلبه فهم علمی نسبت به امام معصوم دارد و آن افراد ندارد.

ع.م: همه باید فهم عمیق داشته باشند ولی طلبه از آنها جلوتر و بالاتر است.

م.آ: آیا ممکن است کسی از مهندسی نرم افزار به این نقطه برسد؟

ع.م: مهندسی نرم افزار هم یک دانش و مربوط به ظاهر عالم می باشد. باید تفسیری از ظاهر عالم متناسب با تکوین داشته باشد. همه افرادی که در حال تولید علم هستند کار توحیدی انجام می دهند، علوم ظاهری غیر از علم دینی نیست بلکه همه با هم یک هویت دارند.

بنابراین تفاوت طلبه ها با دیگران مربوط به جلودار بودن آنها می باشد.

م.آ: چرا قبلا فرمودید ما سکولار فکر می کنیم؟

ع.م: یک مرتبه کشف عالم ظاهر است که دانشجو این کار را انجام می دهد. اتفاقا حوزه  در این زمینه محتاج دانشگاه است زیرا حوزه بدون این کشف ها نمی تواند دین را محقق کند. پس هر دو علم دینی هستد که تفاوت هایی با هم دارند.

م.ص:  حضرت آقا در کتاب ولایت و حکومت نقش رسول و نبی را تعلیم و تزکیه می داند. ولی در تعریف شما جایگاهی از تزکیه وجود ندارد؟

ع.م: تزکیه یک فعل است و   رهبر اجتماعی مثل آقا مشغول تزکیه ما هست یا نه؟ اینکه می فرماید امسال سال جهش تولید است به نظر من  یک تزکیه می باشد. دلیل: اتصال روحی جامعه شما را از طاغوت منفک می کند و به امام جامعه متصل می کند. این فضا را برای تربیت نفرات آماده می کند.

یا تذکر: این فعل است و لزوما یک گویش نیست. اینکه او دستوری می دهد این ذکر است یا نه؟ این یک فعل است و داخل است. در  هر زمانی در حال تزکیه و رشد است و کل صحنه در حال تذکر دادن است. از سمت دیگر تعلیم هم است. چون این حرکتی را که انجام می دهد در فضای تعلیم می باشد. تعلیم پیامبر تمامی ندارد. آن علم در ذهن هست. ولی می توانیم علم را  در پیاده سازی هم تصویر کنیم.

ع.خ: به نظر می رسد این همان امامت جامعه است.

ع.م: امامت و اقامه  وظیفه ی همه می باشد اما این یک نوع امامت  و اقامه خاصی ست که مخصوص دیگران نیست ع.خ: اگر بگوییم شبیه ترین به معصوم طلبه ها هستند، صحیح است؟

ع.م: آری؛ البته  مباحثی که تا الان بیان کردیم بحث ثبوتی بود. بحث اثباتی را مطرح نکردیم.

اشکالات کاظم زاده:…

ع.م: به رشدی که جامعه کرده بستگی دارد . تعریف ما از هویت طلبه، خارج از زمان و مکان است.  و یک بحثی هم هست که مربوط به هویت طلبه در زمان و مکان  می باشد. مثل آقا در انقلاب و مثل آقا در زمان کنونی.

ح.ک: کدام کار آقا در راستای هویت طلبگی است ؟ لطفا اشاره کنید؟

ع.م : تمام کارهایی که ایشان انجام می دهد مثلا تدریس می کند، دستور می دهد، گفتمان سازی می کند و … همه در راستای هویت طلبگی می باشد و این مربوط به امروز ماست.

بحث دیگری هم که در هویت قابل طرح است رسمیت اجتماعی می باشد مثلا  لباس روحانیت،  کد مرکز مدیریت و …..

بنابراین  بحث هویت  سه ساحت دارد :۱- تعریف فرازمانی از هویت، ۲- تعریف زمانی و مکانی مثل کاری که الان آقا انجام می دهد، ۳- رسمیت اجتماعی که الان دارند.

برای شما مبهم است. چون نمی خواهیم الان ثابت روی چیزی بایستیم. امروز باید ایران را اداره کند. فردایی است که دنیا را باید اداره کند.

ح.ک: وقتی آن مسئله که مثلا اداره دنیاست تغییر می کند وظیفه همه مردم تغییر می کند. یک کاری است که من طلبه برای دولت اسلامی انجام می دهم و یک کاری است که دیگران دارند برای دولت اسلامی تعریف می کنند.

ع.م: تعلیم و تربیت همان کاری ست که پیامبر انجام می دهد.

ح.ک: جنس کار من طلبه چه فرقی با بقیه دارد ؟ ع.م: تفاوت طولی است نه عرضی. آن شخص طلبه، امام دیگران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *