خانه / خانه طلاب جوان / اخبار خانه طلاب جوان / شهید نوّاب اسلام ازهمه چیز بالاتر است

شهید نوّاب اسلام ازهمه چیز بالاتر است

💡 در گفتگو با برادر جبّار امرایی؛ مدیر کانال #پهلوی بدون سانسور : @pahlavviii و از اعضا #خانه طلاب جوان مطرح شد:

🔻 حرکت انقلابی شهید #نوّاب صفوی و جمعیت #فدائیان اسلام و نقش آن در شکل گیری نهضت اسلامی

✳️ چکیده مصاحبه:

۱️⃣ ایجاد و شکل دادن گفتمان انقلابی در قشر روحانیت و توده مردم

۲️⃣ الهام رهبران #انقلاب_اسلامی_۵۷ از تفکر و نحوه مبارزه جمعیت فدائیان اسلام

۳️⃣ عدم #وابستگی به بیگانگان و دغدغه #اسلام_ناب؛نقطه تمایز جمعیت فدائیان اسلام از حرکت های معاصر در جهان اسلام نظیر اخوان المسلمین

🔸🔷🔸 بخش اول مصاحبه با برادر امرایی:

📍 حرکت انقلابی شهید #نوّاب صفوی و جمعیت #فدائیان اسلام و نقش آن در شکل گیری نهضت اسلامی

🔰 اگر بخواهیم واقع‌نگر باشیم یکی از اساسی‌ترین جنبش‌هایی که باعث شکل‌گیری #انقلاب شد و باعث گفتمان ایجاد کردن در بین جامعه بخصوص قشر #روحانیت شد، جنبشی بود که شهید #نواب ایجاد کرد یعنی هیچ‌کس نمی‌تواند منکر این قضیه شود که یکی از پایه‌های اولیه شروع انقلاب اسلامی با حرکت‌های شهید نواب شروع شد به‌طوری‌که اکنون سکان‌دار انقلاب ما، رهبر معظم انقلاب می‌فرماید: «من آن #انگیزش_انقلابی خودم را از شهید نواب گرفتم.» به‌طور واضح رهبر می‌فرمایند که مشی من از شهید نواب گرفته‌شده است که به سمت انقلاب آمدم و این بسیار می‌تواند تأثیرگذار باشد.

🔻 و یا اینکه ما در خاطراتی که از حضرت #امام سراغ داریم؛ نقل‌شده است: زمانی که نواب را اعدام کردند اگر اشتباه نکنم همسر امام هستند که می‌گویند: زمانی که امام به خانه آمدند دیدم که حالشان بسیار نامناسب است و ایشان به‌یک‌باره عمامه مشکی‌اش را درآوردند و به زمین زدند! گفتم: چه شده است؟ گفتند: نواب را #شهید کردند و اگر فلان آیت‌الله می‌خواست می‌توانست دستور بدهد و ایشان را آزاد کند…
🔸 این نشان می‌دهد که برای جبهه انقلاب این شخصیت بسیار مهم بوده است و من به‌جرأت می‌توانم بگویم که جزء اولین کسانی بوده است که برای شکل‌گیری انقلاب، #تشکیلات درست کرد. تشکیلات منظم و منسجم که ایشان ایجاد کردند.
فدائیان اسلام گروهی که افراد می‌توانستند در آن آموزش ببینند که متأسفانه عمرش به دنیا نبود و الا می‌توانست بعد از انقلاب با آن قدرت مدیریت عالی بسیار تأثیرگذار باشد.

🔺 این اقدام منشا حرکت‌های دیگر هم بوده است؟
🔹 بله بدون شک همین‌طور است. شخصی مثل مقام معظم رهبری وقتی‌که می‌فرماید من #انگیزه_انقلابی‌ ام را از نواب گرفتم ما از این کلام باید به ماجرا پی ببریم. مسیر این شخص به چه حدی بوده است؟ یعنی کافی است یک نفر مثل مقام معظم رهبری از ایشان درس گرفته باشد و مرامش را از ایشان گرفته باشد و این کافی است برای کل حرکاتی که نواب انجام داده است.

🔸🔷🔸 بخش دوم

❓ سؤال: وجه تمایز حرکت فدائیان اسلام با دیگر حرکت‌هایی که در ایران و سایر نقاط جهان اتفاق می‌افتد چه است؟

🔰 پاسخ: وجه تمایز حرکت شهید نواب با دیگر حرکت‌ها و جنبش‌های جهان اسلام بسیار زیاد است از مهم‌ترین آن‌که می‌توان اشاره کرد بحث #وابسته نبودن به بیگانگان است. اکنون ما می‌بینیم که بسیاری از جنبش‌هایی که در کشورهایی مثل مصر یا تونس شکل گرفت بعضاً می‌دیدیم که یکسری افراد مذهبی و انقلابی در رأس کار بودند اما متأسفانه #وابستگی شدیدی به کشورهای غربی به‌خصوص آمریکا و انگلیس داشتند و دیدیم سرانجامشان چه شد؛ باعث شد که ثمره خون شهیدان که در شکل‌گیری این قیام به پا خواسته بودند همه هدر برود. پس یکی از ویژگی‌های کار شهید نواب این بود که به هیچ قدرت بیگانه خارجی یا داخلی وابسته نبود و کارش فقط برای رضای خدا و شکل دادن یک حکومت اسلامی شکل داده بود. این‌یک مسئله بود که بیان کردم.
🔺 نکته دوم؛ دغدغه‌ای که نواب داشت که ما وقتی حالات ایشان را بررسی می‌کنیم دغدغه اصلی ایشان، دغدغه #اسلام بود. درصورتی‌که باز در بسیاری از جنبش‌های کشورهای دیگر بعضاً قدرت‌طلبی می‌بینیم اختلاف دو حزب اخوان المسلمین به عنوان یک حزب سیاسی، که در بسیاری از کشورهای عربی قد علم کرده بود و خواهان کرسی های سیاسی بود درصورتی که نواب این گونه نبود. #نواب چه بسا اگر از ایادی استکبار و یا شاه درخواست می کرد، کرسی هایی در مجلس و جاهای گوناگون به ایشان می دادند ولی داعیه ای که ایشان داشت و درخواستی که ایشان داشت اسلام و احکام اسلامی بود که نباید مخالف با این احکام اسلامی کار شود و نباید بر ضد اسلام در یک کشور اسلامی حرکتی شکل بگیرد و به شدیدترین شکل ممکن با این حرکات برخورد می کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *