خانه / خانه طلاب جوان / خط / برگزیده خط / مبانی ساختار تشکیلات اسلامی با نگاهی بر تفسیر المیزان

مبانی ساختار تشکیلات اسلامی با نگاهی بر تفسیر المیزان

“وَ رابِطُوا”: مرابطه از نظر معنا اعمّ از مصابره است. چون «مصابره» عبارت بود از وصل‏کردن نیروى مقاومت افراد جامعه در برابر شدائد و «مرابطه»، عبارت است از همین وصل‏کردن نیروها، نه تنها در برابر شدائد، بلکه همه نیروها و کارها، در جمیع شئون زندگى.

اوّلین ندایى که از بشر برخاست و براى اوّلین‏بار، انسان را دعوت نمود که به امر اجتماع، اعتناء و اهتمام بورزد و آن را از کنج اهمال و زاویه تبعیت حکومت‏ها خارج نموده و موضوعى مستقلّ و قابل بحث حساب کند، ندایى بود که شارع اسلام و خاتم انبیاء علیه‏افضل‏الصّلاه‏والسّلام سر داد.

خاستگاه کار جمعی و گروهی در طول تاریخ، دوگونه بوده است: یکم. دین، که احیاءگر فطرت است. دوّم. حکومت‏های رقیب دین که از این فطرت انسانی، سوء استفاده کرده‏اند و به‏دنبال برآوردن حاجات خود هستند.

مى‏توان گفت اراده جامعه، آن‏قدر قوى است که از فرد، سلب اراده و شعور و فکر مى‏کند. هر دو حالت فعل و انفعال اجتماع، شعور و فکر را از افراد و اجزاء خود سلب مى‏کند. و همین معنا، ملاک اهتمام اسلام به شأن اجتماع است؛ اهتمامى که تاکنون نظیرش را در یکى از ادیان و سنن ملّت‏هاى متمدّن ندیده‏ایم.

برای حفظ شعائر و حدود، عنصر حکومت به تنهایی ناکارآمد است و باید فریضه امربه‏معروف و نهی‏ازمنکر نیز در جامعه رونق داشته باشد. در تشکّل نیز باید این عنصر، واجب و فراگیر باشد تا ارزش‏ها و آرمان‏های تشکیلات، حفظ شود. بسنده‏کردن به ساختار و مدیریت، یک نقص است.

تشکّل‏ها نباید از توجّه به ابعاد مختلف وجودی انسان غافل شوند و اگر نمی‏توانند برای همه آن‏ها برنامه داشته باشند، لااقل به اعضاء خود جهت پیگیری خواست‏های جامع درونی، توجّه بدهند.

مدار اداره تشکّل‏ها، حق‏محوری است؛ نه اکثریت‏محوری. این مهم باید در شکل‏گیری ساختار، رعایت شود که لازمه آن، ایجاد سازوکاری جهت انجام گفت‏وگوهای فراوان اعضاء بر سر به‏دست آوردن حق و توافق بر سر آن است.

تشکّل‏هایی که در جامعه اسلامی شکل می‏گیرند، باید نسبت خود را با ولیّ امر برقرار کنند و از او و منویّات او در افکار، گرایشات و اعمال خود بهره گیرند. این مهم باید در ساختار تشکیلات، نهادینه شود.

همان‏طور که شبهه‏پراکنی در جامعه اسلامی ممنوع است، اما مغایر با آزادی نیست، در تشکّل‏ها نیز شبهه‏پراکنی مخصوصاً در مسائل اساسی، خطرناک و ممنوع است. شبهات باید به‏صورت جمعی و در فضای آرام گفت‏وگو، مطرح و حل شود. این مهم باید در ساختار و برنامه‏ها دیده شود و فضایی برای نقد و حلّ شبهات، فراهم گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *