خانه / خانه طلاب جوان / خط / برگزیده خط / سکولاریسم نقاب‏دار در زندگی متدیّنین

سکولاریسم نقاب‏دار در زندگی متدیّنین

وظیفه حوزه علمیه در تولید سبک زندگی دینی، سخنرانی استاد رحیم ‏پور در مدرسه معصومیه

ما غیر از توضیح ‏المسائل فقه عبادی، یک توضیح ‏المسائل دیگری هم داریم با ابعاد و حجم صد هزار برابر بیشتر که با وضعیت زندگی بشر درگیر است و باید با همان مکانسیم اجتهاد، استخراج شود.

می‏توان یک تصویر کمدی و مسخره از اسلام، ارائه داد؛ آن‏هم با استفاده ناصحیح و نابجا از آیات و روایات. تحت عنوان این‏که می‏خواهیم سبک زندگی دینی را ارائه دهیم. بعضی از این روایات، مسئله شخصی است و بعضی، زماناً محدود است. بعضی‏ها را تا نفهمی در چه زمینه‏ای گفته شده، معنای صحیحش را در نمی‏یابی.

وظیفه حوزه در درجه اوّل، استخراج و بازتولید سبک زندگی دینی براساس قرآن و سنّت اسلامی، در عصر حاضر است. خانواده امروز با خانواده ۵۰۰ سال پیش، تفاوت‏هایی کرده و این تفاوت‏ها، حرام نبوده؛ اقتضای زندگی است. موضوع را باید درست شناخت.

چه‏طور در مورد یک جزء کوچک از یک عبادت که تقریباً اختلافی در مورد آن، بین علما نیست، چند سال در درس خارج، بحث می‏کنیم. … ولی آیا ده‏ها هزار آیه و حدیث که راجع به همه ابعاد زندگی است، ارزش این را ندارد که ۵ تا درس خارج فقه دقیق، داشته باشد؟

اگر حوزه علمیه در باب فقه و اخلاق، سبک زندگی اسلامی مطابق با امروز را درست تبیین اجتهادی نکند، علوم اجتماعی و علوم انسانی غرب، این کار را براساس مبانی خودشان انجام داده‏اند و حاضر و آماده، به خورد جامعه ما می‏دهند.

اصول اعتقادی و اخلاقی و رفتاری، ثابت است. اما یک جاهایی هم به‏ خصوص در نماد اخلاقی و همین ‏طور در رفتارهایی که متناسب با شرایط زمان و مکان هستند، تغییراتی می کند. اگر کسی امروز بیاید و در متغیّرات، به سبک گذشته عمل کند، کار غیر اسلامی کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *