اصول و ضوابطی در ساختار نظام اندیشهای شهید مطهری تعبیه شده که بهوسیله آنها میتوان تا حدّ زیادی سیمای یک ساختار تشکیلاتی توحیدی را تجسّم نمود.
استاد شهید، سه بُعد مرتبط با هم را برای جامعه قائل است و نقش اساسی را به گرایش و سپس ادراکات و در نهایت رفتار و ساختار میدهد. روشن است که بنابراین، او تکامل و رشد ساختار را متناسب با رشد روح جامعه میداند؛ ساختار باید بهگونهای تکامل پیدا کند که همدلی و وحدت جامعه و هدفداری آن شدّت یابد.
در طرّاحی ساختار یک تشکیلات، بهاندازهای باید بهسمت تقسیم مسئولیتها و پیچیدگی سازمانی پیش رفت که تشکیلات، قدرت وحدت و هماهنگی را داشته باشد. وگرنه موجب ازهمپاشیدگی تشکّل خواهیم شد.
تشکیلات اسلامی، محدود نخواهد ماند و تا حدّ ممکن، هم به جهت کیفی و هم کمّی رشد میکند. لذا مبنای تحزّب بهعنوان گروه بستهای که هویتش را در مغایرت با دیگران بهدست میآورد، مردود است. تشکیلات اسلامی، هم رشد میکند و هم با تشکّلهای دیگر، شبکه خواهد شد.
نقش اقتصاد یک تشکیلات، نسبت به فرهنگ آن، فرعی است. نقش تمایلات و انگیزشهای سازمان نسبت به رفتار سازمانی، اصلی است. تشکیلات اسلامی برای روح تشکّل برنامهریزی میکند و به مهرورزی، بسیار بیشتر از اقتصاد و رفاه، اهتمام میورزد.
تشکّل اسلامی، وحدت و عدالت و تفاهم را اصل قرار میدهد و نه ساختار و رشد و پیچیدگی ساختاری را. در حالیکه ساختار غیر اسلامی سعی میکند وحدت و هماهنگی را نیز با ساختار خود جبران کند و لذا بسیار شکننده خواهد بود.