گزارش:

تندروهایی که شیعه و سنی را خراب می­کنند

بازخوانی راهبردها و اقدامات مجموعه «امت واحده» پیرامون وحدت شیعه و سنی

امروز شیعه و سنی متأثر از این رسانه‌های نفرت‌آفرین و تفرقه‌افکن دارند به هم نگاه می‌کنند و هر کس هم که ماهواره ندارد کلیپ‌های آن‌ها را از طریق اینترنت و واتس آپ دریافت می‌کنند!

 باید کسانی که ادب جعفری یافته‌اند در مناطق برادران اهل سنت حاضرشده و با آن‌ها ارتباط بگیرند و سعی کنند سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام را به‌نحوی‌که گفته بشود «هذا ادب جعفر» اجرا نمایند.

موانع و دشواری‌های وحدت شیعه و سنی:
وارد شدن به موضوع وحدت شیعه و سنی و تعامل با اهل سنت دچار موانع و صعوبت های متعددی است به چند دلیل:
–       گفتمان نشدن مسئله وحدت: هنوز اصل مسئله وحدت برای خیلی‌ها حل‌نشده است. یعنی اینکه اصلاً وحدت لازم است یا نه را خیلی‌ها برنمی‌تابند. حتی برخی حاضر نیستند از انجام اقداماتی که باعث تحریک سایر برادران مسلمان می‌شود دست‌بردارند! اگر قدرت حکومت نباشد حتی در ایران هم خیلی‌ها عامل به این اقدامات خواهند بود! دیگرانی هم که به وحدت قائل هستند از منظر سیاسی و تاکتیکی به آن نگاه می‌کنند که از آن نهایتاً تحمل یکدیگر درمی‌آید نه صمیمیت و همدلی و وحدت عملی!
–       تغییر تصویر ذهنی طرفین از هم: از سوی دیگر رسانه‌هایی امروز دارند به ذهنیت ما جهت می‌دهند که تا یک دهه قبل کمتر نقش‌آفرین بودند. امروز شیعه و سنی متأثر از این رسانه‌های نفرت‌آفرین و تفرقه‌افکن دارند به هم نگاه می‌کنند و هر کس هم که ماهواره ندارد کلیپ‌های آن‌ها را از طریق اینترنت و واتس آپ دریافت می‌کنند! از همین روست که بدبینی‌ها و بی‌اعتمادی‌ها به‌شدت افزایش‌یافته است و دیگر تعامل عادی معنا ندارد و باید اول فرآیند اعتمادسازی و کنار زدن دیوارهای بدبینی را طی کرد.
–       اقدامات عملی غلط: به‌علاوه کم نیست اقدامات عملی که برخی جاهلان یا مغرضان از طرفین انجام داده‌اند که شده است حجت برای خیلی‌ها که دیگر نباید به وحدت امید داشت. مثلاً برخی رفته‌اند و به اسم تبلیغ دین در منطقه سنی نشین تحریک عواطف مردم کرده‌اند. مثلاً تلاش کرده‌اند تا مذهب عده‌ای را تغییر بدهند که این خیلی تحریک‌کننده است. در هر طرف که این اتفاق رخ دهد خیلی محرک است.
–       تأثیر تحولات بیرونی: تحولات جهانی و اقداماتی که علیه انقلاب و شیعه می‌شود هم گاها در داخل بازتاب می‌یابد و به بدبینی‌ها دامن می‌زند. مثلاً وقتی از بحران سوریه تعبیر به سنی کشی شیعیان می‌شود، طبعاً در اهل سنت ایران هم مؤثر می‌افتد و بدتر اینکه اقدامات تبیینی و شبهه زدا هم کم است!
مجموعه این عوامل نگرشی و تحلیلی و اجتماعی دست‌به‌دست هم داده تا مسیر وحدت عملی میان شیعه و سنی را در شرایط کنونی بسیار سخت نماید.

راهبردهای کلان جهت وحدت شیعه و سنی:

لذا ما به این نتیجه رسیده‌ایم که مجموعه اقدامات زیر را انجام دهیم:
– 1      اول‌ازهمه باید خودمان در تبیین مبانی دینی مسئله وحدت تقویت شویم. بعد هم سعی کنیم این گفتمان را گسترش بدهیم چراکه تا این اتفاق نیفتد و تغییر نگرش رخ ندهد اقدامات عرصه وحدت، همگی صوری و تزیینی خواهند بود.
–  2      به‌تدریج و همزمان سعی کنیم تا در طرف مقابل هم‌تغییر ذهنیت ایجاد کنیم. این مهم با توجه به حجم تبلیغات رسانه‌ای فقط از طریق ارتباطات حضوری و سینه‌به‌سینه رخ می‌دهد. لذا باید کسانی که ادب جعفری یافته‌اند در مناطق برادران اهل سنت حاضرشده و با آن‌ها ارتباط بگیرند و سعی کنند سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام را به‌نحوی‌که گفته بشود «هذا ادب جعفر» اجرا نمایند.
– 3      طرفین باید سعی کنند نسبت به تندروهایی که دارند اسم شیعه و سنی را خراب می‌کنند مواضع صریح بگیرند و حساب کار آن‌ها را از اکثریت معتدل جدا نمایند.
– 4      درعین‌حال سعی کنیم تا در خلال ارتباطات، نسبت به ارائه تحلیلی صحیح و صادقانه از تحولات داخلی و بیرونی تلاش کنیم. صادقانه یعنی اگر جایی اشکالی و نقدی داریم هم خودمان بپذیریم و مطرح کنیم و البته از نقاط قوت و خدمات هم دفاع نماییم.

اقدامات عملی:

در همین راستا اقدامات عملی زیر را انجام دادیم:
–  ۱     حلقه‌های مطالعاتی از میان طلبه‌ها تشکیل شد تا آیات و روایات مربوط به وحدت مسلمانان و سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام در قبال اهل سنت را موردبررسی دقیق قرار بدهند. در این راستا از کتب موجود و اساتید گران‌قدر حوزه نیز بهره برده شد.
– ۲      دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدتی برای شناخت این مبانی و همچنین شناخت جریانات مختلف اهل سنت طراحی و اجرا گردید تا طلاب محترم با مخاطب آشنا شده و علاوه بر شناخت گونه‌های مختلف آنان، راه تعامل با آنان را نیز بیاموزند.
–   ۳    گروه تبلیغی ما نیز برای اقدامات میدانی آموزش‌هایی را دید تا در هنگام حضور در مناطق مشترک از مبانی خود عدول نکند و سیره ائمه علیهم‌السلام را به‌درستی اجرا نماید.
–  ۴     طلاب محترم در ایام تبلیغی جهت تبلیغ به مناطق مشترک اعزام شدند و سعی کردند تا در فرصت‌های موجود ارتباطاتی را با مساجد و مدارس و حوزه‌های علمیه برادران اهل سنت شکل دهند و از بدبینی‌های ساخته دست رسانه‌های استکباری بکاهند.
–  ۵     ایجاد ارتباط دوستانه و برادرانه و سعی در ایجاد محبت و نه رقابت و دعواهای بی‌ثمر از عمده اقداماتی بود که در این مدت انجام گرفت و اتفاقاً نتایج قابل‌توجهی هم داشت.

علیرضا کمیلی-طلبه سطح ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *