آخرین نوشته ها

ظرفیت شناسی علم اصول در تولید علوم انسانی

مقدمه علم اصول یکی از مهمترین علوم اسلامی است که شاید بالندگی و پویایی او در بین علوم اسلامی در قله باشد. در مورد ظرفیت‌شناسی علم اصول، چند سؤال اساسی مطرح می‌باشد: ۱٫ مبانی علم اصول در بحث‌های علوم انسانی چه تأثیری می‌تواند داشته باشد؟ ۲٫ روش شناسی علم اصول …

توضیحات بیشتر »

ظرفیت‌شناسی فقه اسلامی برای تولید علوم انسانی

– متأسفانه چون نظریه فقهی نداریم، فقه استنباطی ما از کارآمدی افتاده است. زیرا وقتی شما ندانید منظومه فرهنگی چیست، گاهی آنچه را که اولی نیست، لباس اولویت بر تنش می‌پوشانید و آنچه در رده‌های اول است از اولویت ذهن شما خارج می‌شود. – این اشتباه بزرگی است که ما …

توضیحات بیشتر »

عرفان تا تبدیل به فلسفه نشود، تمدن ساز نمی‏شود

– عرفان نظری، در واقع یک فلسفه بسیار فاخر و متعالی است و اساساً عرفان نظری در کنار حکمت مشاء، اشراق و متعالیه، یک فلسفه متمایز است و نقش آن تبیین و توضیح و تحلیل هستها و نیستها می‏باشد. – نگاه انسان به مشکلات جسمی و روحی و خانوادگی و …

توضیحات بیشتر »

سکولاریسم نقاب‏دار در زندگی متدیّنین

وظیفه حوزه علمیه در تولید سبک زندگی دینی، سخنرانی استاد رحیم ‏پور در مدرسه معصومیه ما غیر از توضیح ‏المسائل فقه عبادی، یک توضیح ‏المسائل دیگری هم داریم با ابعاد و حجم صد هزار برابر بیشتر که با وضعیت زندگی بشر درگیر است و باید با همان مکانسیم اجتهاد، استخراج …

توضیحات بیشتر »

حوزه علمیه هنوز الگوی زندگی اسلامی را ارائه نداده است

نگاهی به بیانات رهبری در باب چیستی زندگی اسلامی و نقش حوزه علمیه در طرّاحی آن تعریف زندگی: «إنّما الحیاه عقیده و جهاد». همه‌ معناى جهاد، جهاد با شمشیر و تفنگ که نیست؛ هر تلاش شما یک جهاد است. جهاد، یعنى مجاهدت‏کردن و تلاش‏کردن. زندگى، یعنى این‌که ما این هدف‏ها …

توضیحات بیشتر »

گزارش جلسه تحلیل سیاسی خانه طلاب جوان (سه شنبه ۷ بهمن ماه ۱۳۹۹)

بسمه تعالی مقدمه: در راستای بحثهای سیاسی و راهبردی خانه طلاب، به این نتیجه رسیدیم که برای توانمند شدن در این مقوله نیازمند دیدن نگاههای وثیق راهبردی هستیم و در رأس آنها به دیدگاههای رهبر انقلاب رسیدیم. در این خصوص فرمایشات اخیر ایشان مد نظر قرار گرفت و به دیدار …

توضیحات بیشتر »

جلسه سوم هویت طلبگی ۱۱ بهمن۹۹

ع.م: در زمان ظهور هم یک عده حواریون اند یا اینکه همه مردم با هم دور امامند؟ ع.م: همیشه انسان ها با هم تفاوت دارند. در زمان حضرت حجت هم همین طور است. م.ش: ۳۱۳ نفر یاران اصلی هستند و در حلقه های بعدی هم عده ای حضور دارند. ح.ک: …

توضیحات بیشتر »

جلسۀ دوم هویت طلبگی ۴ بهمن ۹۹

ع.ع : برای اینکه بحث­های دیگران را هم در این باره دیده باشیم سری زدیم به: کتاب راه و رسم طلبگی استاد عالم­زادۀ نوریکتاب زندگی مطلوب طلبۀ استاد فلاحجزوۀ هویت و سبک زندگی طلبۀ عصر انقلاب استاد مهدیان  و به زعم حقیر جملات کلیدی آنها را پیرامون هویت طلبه جدا …

توضیحات بیشتر »

جلسۀ اول هویت طلبگی-۲۲ دی ۹۹

بعد از جمع­خوانی و مباحثات پیرامون منشور روحانیت و ۷ سخنرانی از حضرت آقا در دیدار با طلاب، این بحث جدی میان دوستان شکل گرفت که برای امروز و اکنون خود چگونه می­توانیم با تمسک به بیانات حضرت آقا هویت طلبگی را تعریف کنیم.به نظر می­رسد سؤال مهمی ناظر به …

توضیحات بیشتر »

ضرورت ها و راه کارهای فعالیت تشکیلاتی در حوزه علمیه

دشمن به­شدّت سازمان­دهی شده و با یک تفکّر تشکیلاتی در تمامی ابعاد، از خانه تا حاکمیّت را هماهنگ‌سازی می‌کند. ما نمی­توانیم مقابل یک لشکر سازماندهی شده، عناصر جدا جدا باشیم. حرکت‌های سازماندهی­شده نوعاً در قالب یک حاکمیّت باید صورت گیرد. والا یک حرکت بولشویکی زیرزمینی می‌شود که قبلاً هم وجود …

توضیحات بیشتر »

اردوی جهادی محبین الائمه سال ۹۰

سال ۹۰ در نوروز سال ۱۳۹۰   3 روستا از شهرستان دلگان روستای چاه الوند – گز شاهان – حمید آباد رفتیم. تعداد طلبه ها ۲۰ نفر و تعداد دانشجوها ۸۰ دانشجو ۲۰ غیر دانشجو پخش آذوقه برای ۱۵۰۰ خوانوار شامل برنج و روغن و شکر و آرد و نخود و …

توضیحات بیشتر »

اردوی جهادی محبین الائمه سال ۸۹

در نوروز سال ۱۳۸۹به بخش جلگه ی چاه هاشم از توابع شهرستان دلگان استان سیستان و بلوچستان رفتیم. تعداد طلبه ها ۱۵ نفرو تعداد دانشجویان ۶۵ دانشجو ۱۰ نفر غیر دانشجو پخش آذوقه برای ۱۰۰۰خوانوار شامل آرد و برنج و روغن و حبوبات و….      از دانشگاه های علامه ی طباطبایی …

توضیحات بیشتر »

شهید نوّاب اسلام ازهمه چیز بالاتر است

💡 در گفتگو با برادر جبّار امرایی؛ مدیر کانال #پهلوی بدون سانسور : @pahlavviii و از اعضا #خانه طلاب جوان مطرح شد: 🔻 حرکت انقلابی شهید #نوّاب صفوی و جمعیت #فدائیان اسلام و نقش آن در شکل گیری نهضت اسلامی ✳️ چکیده مصاحبه: ۱️⃣ ایجاد و شکل دادن گفتمان انقلابی …

توضیحات بیشتر »

اردوی جهادی ۸۸

اردوی جهادی ۸۸ در نوروز سال ۱۳۸۸ ۳ روستا از شهرستان دلگان، استان سیستان و بلوچستان رفتیم. تعداد طلبه ها ۱۷ نفر و دانشجوها ۴۳ نفر از دانشگاه علامه طباطبایی تهران و دانشگاه صنعتی اصفهان  بودند. همراه با برنامه ی فرهنگی یک: روستای چاه خدابخش : مسجد حضرت زهرا سلام …

توضیحات بیشتر »

مبانی ساختار تشکیلات اسلامی با نگاهی بر تفسیر المیزان

“وَ رابِطُوا”: مرابطه از نظر معنا اعمّ از مصابره است. چون «مصابره» عبارت بود از وصل‏کردن نیروى مقاومت افراد جامعه در برابر شدائد و «مرابطه»، عبارت است از همین وصل‏کردن نیروها، نه تنها در برابر شدائد، بلکه همه نیروها و کارها، در جمیع شئون زندگى. اوّلین ندایى که از بشر …

توضیحات بیشتر »

روحانیت و دفاع مقدس (گفت و گویی صمیمانه با یک طلبه ایثارگر)

حجت­ الاسلام ­والمسلمین ملکی، مدیر مدرسۀ معصومیه، از جمله حوزویانی هستند که در دوران دفاع مقدس در جبهه های نبرد حق علیه باطل حضور یافتند. در گفتگوی زیر سعی بر این داریم تا با استفاده از فرمایشات فضای حوزه های علمیه در آن زمان را به تصویر بکشیم. طلبه ها …

توضیحات بیشتر »

مبانی ساختار تشکیلات اسلامی از نگاه شهید مطهری

اصول و ضوابطی در ساختار نظام اندیشه‏ای شهید مطهری تعبیه شده که به‏وسیله آن‏ها می‏توان تا حدّ زیادی سیمای یک ساختار تشکیلاتی توحیدی را تجسّم نمود. استاد شهید، سه بُعد مرتبط با هم را برای جامعه قائل است و نقش اساسی را به گرایش و سپس ادراکات و در نهایت …

توضیحات بیشتر »

طلبگی شغل رهبری است

کسی که طلبه شد باید برای هویت صنفی خودش ارزش قائل باشد. ارزشی که اگر صدها مراتب علمی و جایگاه های اجتماعی را دید، ذره ای هوس نکند که به سمت آنها برود. طلبگی شغل رهبری است. ممکن است رهبر نشوید اما عضد رهبر خواهید بود. نصرت دهندگان پیامبر اسلام …

توضیحات بیشتر »

«تشکّل» از نگاه شهید بهشتی

تشکّل باید سازنده ما، آسان‏کننده خودسازی برای ما و کمکی به سیر إلی الله برای شرکت‏کنندگان در این تشکّل باشد. هر وقت یکی از ما یا جمع ما به تشکّل‏مان مشغول و سرگرم شدیم، چنین تشکّلی لهو می‏شود و باید از او پرهیز کنیم. ما همچنان بر ضرورت تشکیلات پافشاری …

توضیحات بیشتر »

افراط و تفریط در تبعیت از سیره علما آیت الله حق شناس

خاطرم هست که زمانی خدمت آیت الله صافی بودیم و گزارشی از مسائل خانواده و زنان، خدمت شان ارائه شد. ایشان ضمن فرمایشاتی که داشتند، فرمودند که من خیلی دلم می خواهد فرصتی بیابم و رفتار مرحوم پدرم را با مادرمان بیان کنم که چه رفتار بزرگوارانه و عجیبی داشت …

توضیحات بیشتر »

پدرانه (توصیه های مقام معظم رهبری به طلاب جوان)

۱٫اینجا کجاست؟ فرض کنید انبیا در جامعه اسلامی یا در جامعه بشری حضور پیدا کرده اند… دینشان را آورده اند و احکامشان را تدوین کرده اند؛ اینها بایستی در بین مردم مرتب ترویج و تبیین بشود… اینها به مجموعه شاگردانی احتیاج دارد. امروز فرضا اگر پیغمبر مکرم(ص) بنا بود در …

توضیحات بیشتر »

کارکرد های فلسفه و عرفان در تبیین معارف دینی

مهدی شبان-طلبه سطح ۳ مقدمه فلسفه به عنوان هستی شناسی عقلانی و عرفان نظری به | عنوان هستی شناسی شهودی و قلبی، هردو به دنبال دستیابی به فهم عمیق و دقیق از هستی و مراتب آن هستند. این غایت که به نوعی دست یابی به حقیقت عالم می باشد، به …

توضیحات بیشتر »

مهم ترین شرط موفقیت در تبلیغ

شما در تبلیغ چهره به چهره کار مختصری که انجام می دهید این است که چند عبارت را به مخاطب منتقل می کنید ولی کار اساسی که انجام می دهید این است که صفات، روحیات و نور باطن خودتان را به مخاطب منتقل می کنید. اگر ما اهل بُخل باشیم، …

توضیحات بیشتر »

آخوند انگلیس پسند!

(مروری بر فتنه انگیزی یک روحانی نمای شیعه و تبعات آن) *اشاره:ماجرایــی کــه مرور می کنید، یک خیمه شـب بازی تأســف بار از سوی کسی  است که خود را در حد پاسخ به استفتائات شیعیان می داند و با دســت آویز قراردادن اختلافات مذهبی به نحوی افراطــی و اهانت بار، …

توضیحات بیشتر »

مطالبات رهبر انقلاب در عرصه تبلیغ دینی

من فکر می‌کنم مطالبات مقام معظم رهبری در عرصه تبلیغ دینی را باید به دو دسته اصلی تقسیم کرد؛ یکی مطالبات تبلیغ در عرصه بین‌الملل و دیگری در عرصه داخلی. حوزه باید از لاک خودش بیرون بیاید و نسبت به عرصه‌های بین‌المللی احساس مسئولیت کند. حوزه‌های علمیه ما فقط رسالت …

توضیحات بیشتر »