خانه / خانه طلاب جوان / نشریه های عهد / برگزیده عهد / مهم ترین شرط موفقیت در تبلیغ

مهم ترین شرط موفقیت در تبلیغ

شما در تبلیغ چهره به چهره کار مختصری که انجام می دهید این است که چند عبارت را به مخاطب منتقل می کنید ولی کار اساسی که انجام می دهید این است که صفات، روحیات و نور باطن خودتان را به مخاطب منتقل می کنید. اگر ما اهل بُخل باشیم، داریم از آسمان و زمین صحبت می کنیم، اما کم کم بخل خودمان را هم منتقل می کنیم. در زوایای کلمات و عبارات ما، شخصیت ما نمایش داده می شود. صفات روحی شما، غیر از درک و دید شما و غیر از زبان و ادبیات شما در جریان گفتگو خیلی مهم است.

بزرگی به بنده می فرمود: «زیاد پیش آقای بهجت(رض) برو.» بعد می فرمود: «وقتی پیش ایشان رفتی نمی خواهد از ایشان سوال بکنی، همین که پیش ایشان بنشینی آدم می شوی.» بگذارید آدمها پیش شما بنشینند آدم شوند. این نود درصد کار شماست. ده درصدش آن حرفی است که می زنید. حتما با وضو باشید. حتما به خدا بگویید خدایا کمکم کن. حتی اگر موسی بن عمران(ع) هم باشید یک «رب اشرح لی صدری و یسر لی امری واحلل عقده من لسانی یفقهوا قولی» باید بگویید. خیلی دنبال خودسازی باشید. آن وقت دیگر لازم نیست که حرفهای خوب و مهم بزنید. حرفهای عادی هم که بزنید، دیگران را آدم می کنید.

در سیره نبوی آورده اند پیامبر اسلام کنار مردم می نشست. آنها اگر از دنیا صحبت می کردند، پیامبر هم از دنیا صحبت می کرد، اگر از قیامت حرف می زدند، از قیامت حرف می زد. یعنی رسول اکرم خیلی انعطاف پذیر بود، با مردم راه می آمد. معلوم است که پیامبر در گفتگوهای عادی هم صفات خودش را منتقل می کرد. آنقدر رفتار های ریز هست که ما در آن ها شخصیت خودمان را نشان می دهیم. مثل شیوه حرف زدن. شما می گویید: «چرا این گناه را انجام می دهند؟» در حالی که از لحن گفتن شما حسادت می بارد و ناراحتی که آنها خوشگذرانی می کنند و تو سختی می کشی. اگر دل را پاک کنی، آنجاست که اثر نَفَس می آید. شما یک حرف زده اید اما مخاطب ده تا حرف می گیرد.

دوستان طلبه خیلی از اوقات به من می گویند: مهمترین شرط موفقیت در تبلیغ چیست؟ بنده به قدر فهم خودم عرض می کنم که مهمترین شرط موفقیت در تبلیغ این است که دوست نداشته باشی در تبلیغ موفق باشی بلکه دوست داشته باشی مخاطبت سعادتمند شود. عشق به سعادتِ او تو را بکشد نه عشق به موفقیتِ خودت. این عشق به سعادتِ او مثل برق او را می گیرد و کلام تو در او موثر خواهد شد و تو را هم به کلام می آورد.

از سرِ درد سخن گفتن! انسان دردمند کیست؟ کسی که خودخواه نیست. انشاءالله خدا ما را دردمند هدایت بشر قرار بدهد و صفات پیامبر اسلام که در دو آیه آخر سوره توبه بیان شده که به درد همه مبلغین چهره به چهره می خورد: «حریص علیکم عزیز علیه ما عنتم…» را به ما هم مرحمت بفرماید.

پدیدآورنده:‌ حجت الاسلام والمسلمین پناهیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *