خانه / طوفان الاقصی / ایران، معمار نظم آینده جهان
خانه / طوفان الاقصی / ایران، معمار نظم آینده جهان

ایران، معمار نظم آینده جهان

چرا ایران وارد جنگ با اسرائیل نمی‌شود؟

پاسخ درخور به این مسئله در گرو نگاه کلان به وضعیت جهان است. ابتدا باید مقیاس کار را مشخص کنیم تا نقش هر کشور وگروهی مشخص شود. جواب‌های ناقصی به این سوال داده می‌شود که ناشی از فهم ناقص مقیاس تحولات منطقه و جهان است. جنگ امروز در فلسطین، صرفا جنگ برای سرزمین فلسطین نیست. اتاق فکر قدرتمند صهیونیستی که پشت پرده مدیریت تمدن غرب است، نقشه‌ای برای منطقه غرب آسیا داشت. اسرائیل به منطقه تحول‌خیز و اثرگذار دنیا آمد تا منطقه‌ای را که مهد تمدن‌های کهن و سرکش دربرابر قدرت‌های خارجی بود، رام و مطیع کند. وقتی در جنگ شش روزه، اعراب شکست سختی از اسرائیل خوردند، همه مرعوب قدرت او شدند و جایگاه اسرائیل در محاسبات دول کشورهای اسلامی تغییر کرد. خط سازش و عادی سازی روابط با اسرائیل دنبال شد.

از همان ابتدا که امام(ره) پا به عرصه گذاشتند، قاطع و محکم گفتند که اسرائیل باید برود. راهبرد کلان جمهوری اسلامی همواره بر از بین بردن این غده سرطانی بوده و در طول این چهل وچند سال بزرگترین پروژه‌اش، از جا کندن رأس استکبار و عامل تفرقه در منطقه اسلامی‌ست. فلسطین خط مقدم مبارزه دو جبهه مقاومت و استکبار است.

ایران از همان ابتدای انقلاب نقشه دو قطبی جهان را که به مستکبر و مستضعف تقسیم می‌شد پاره کرد و خواستار اداره جهان بر اساس اراده‌های مردم شد. نقشه عملیاتی برای جریان پیدا کردن اراده‌های مردم، شکستن غل وزنجیر آهنین آمریکایی بود. جمهوری اسلامی در چهل سال نخست، بعد از تثبیت جایگاه خود، وارد مرحله جدیدی شد. 

از آن روزی که سردار عزیزمان شهید شد، رهبرمعظم انقلاب، انتقام خون او را اخراج کامل آمریکا از منطقه دانست. حالا ایران به عنوان عمق استراتژیک جریان استقلال و مقاومت در جهان، با آمریکا در منطقه درگیر شده است و هدفش در مرحله اول، ایجاد اتحاد میان امت اسلامی‌ست. آمریکا با ابزار قدرت خود، مسلمانان و دیگر کشورها را مرعوب ساخته و ایران آمده تا این سد را بشکند.

از همان جنگ 8 ساله، فتنه‌ منافقین و فتنه 88 و… که مردم ایران سر خم نکردند. از آن روزی که ایران «آرکیو170» را سالم شکار کرد. از آن روزی که، داعشِ دست‌ساخته آمریکا را در عراق و سوریه از بین برد. از آن روزی که با مدیریت عالی ایران، آمریکا با خفت تمام از افغانستان اخراج شد. از آن روزی که «عین الاسد» را زد. از آن روزی که پهپاد آمریکا را با موشک ساقط کرد. از آن روزی که با ناو دور دنیا چرخید و… جایگاه آمریکا و اسرائیل در نظام محاسباتی کشورهای منطقه درحال تغییر بود. حالا که اسرائیل، در عملیات «طوفان الاقصی» ضربات طاقت فرسایی از جبهه مقاومت دریافت کرده، بهترین موقع برای معماری نظم آینده و تقویت جبهه مقاومت است.

آنچه امروز ما از دستگاه دیپلماسی ایران می‌بینیم دقیقا همین مسئله است. اصلاح دستگاه محاسباتی کشورهای منطقه و جهان کارویژه ایران در این تحولات است. کشورهایی که روزی بخاطر رعب از قدرت اسرائیل، به دنبال عادی سازی روابط بودند، امروز این مسیر را شکست خورده می‌بینند. تغییر رویکرد کشورهای اسلامی مانند مصر،عربستان، اردن،آذربایجان و… به برکت همین اقدامات هوشمندانه ایران است. اقدام نظامی بر علیه اسرائیل هم اگر در این چارچوب تعریف شود، ایران باکی از آن ندارد. لکن در شرایط فعلی نیازی به ورود نظامی ایران نیست.

خلاصه اینکه مهم‌ترین نقش ایران در این تحولات، ایجاد اتحادی است که به درستی در حال رقم زدن آن است. این سخن را سالیان درازی‌ست که رهبر انقلاب گفته‌اند و امروز باید مورد مداقه بیشتری قرار بگیرد: «قضیه فلسطین کلید رمزآلود گشوده شدن درهای فرج به روی امت اسلامی‌ست.» همه باید متوجه این قضیه باشند و با صبر استراتژیک، کشور را در پیشبرد این سیاست یاری دهند.

✍🏻نویسنده:حجت الاسلام مرتضی حیدری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *