خانه / خانه طلاب جوان / نشریه های عهد / نشست معرفتی حجت الاسلام عابدینی “/ استاد حوزه و دانشگاه” پیرامون هویت طلبگی و ضرورت کار تشکیلاتی

نشست معرفتی حجت الاسلام عابدینی “/ استاد حوزه و دانشگاه” پیرامون هویت طلبگی و ضرورت کار تشکیلاتی

اولین نشست معرفتی اردوی مثل خمینی با حضور حجت الاسلام عابدینی برگزار شد

استاد حوزه و دانشگاه گفت: نهضت انقلاب اسلامی را در پیروی از نهضت عظیم عاشورا، به عنوان مفسر تاریخ معرفی کردند.

ایشان در توضیح فرمودند: قرآن تاریخ را بر اساس نظام جامع انسانی تعریف می‌کند که نظام جامع انسانی یعنی انسان‌های کامل یعنی انبیاء.

انبیاء یک سلسله متصل هستند که هیچگاه قطع نشده است و حرکت حضرت امام نیز مبتنی بر همان جریان انبیاء است.

ایشان در توضیح جریان و حرکت انبیاء به این آیه پرداختند:

« و کأیّن من نبیّ قاتل معه ربّیّون کثیر فما وهنوا لما أصابهم فی سبیل الله و ما ضعفوا و ما استکانوا و الله یحب الصابرین» و در توضیح آن افزودند: کاری که حضرت امام کرد، آرزوی انبیاء بود. حضرت موسی با تمام عظمتی که داشت، حتی بعد از غرق شدن فرعونیان نتوانست این کار را انجام دهد. چرا که قومش دچار تفرقه شدند و از حضرت تبعیت نکردند. حضرت عیسی و حضرت ابراهیم هم امکان تحقق حاکمیت برایشان پیدا نشد. قوم حضرت نوح که سه ماه سوار بر کشتی بودند و کافران از بین رفته بودند، در همان کشتی اختلاف کردند.

موفقیتی که خدا روزی امام(ره) کرد، در طول تاریخ چندبار محقق شده است. یکی در دوران سلیمان نبی و حضرت داود. همچنین دوران حضرت یوسف البته در دوره‌ای از زندگی‌شان آن هم به عنوان خزانه‌دار زیر نظر حاکم صورت گرفت. مورد مهم دیگر زمان حضرت پیامبر اکرم است که ایشان موفق به برپایی حاکمیت الهی شدند که متاسفانه بلافاصله بعد از ایشان تبدیل به حکومت زمینی شد.

درزمان امیرمومنان(ع) نیز آنچه اتفاق افتاد این بود که مردم با ایشان به عنوان خلیفه منتخب بیعت کردند نه خلیفه رسول خدا. یعنی مردم با جنبه‌های زمینی با حضرت بیعت کردند نه حاکمیت الهی. مگر عده کمی از شیعیان که معتقد به حضرت بودند. جریان امام حسن(ع) نیز بیش از شش ماه طول نکشید. ضعف از ناحیه انبیاء و ائمه که نبود. ضعف مردم بود.

ایشان افزودند: جریان تشیع مثل یک رگه در دل تاریخ جریان داشت. جریانی که تابع انبیاء و اولیاء بودند و همواره تحت حاکمیت‌های غیرالهی بودند و بسط ید نداشتند. این روند ادامه داشت تا غیبت امام زمان(عج). در دوران غیبت صغری امام زمان نائبانی داشتند که معصوم نبودند اما منصوب از قبل امام بودند. این یک نوع آموزشی‌ست که غیر معصوم بتواند در جای امام بنشیند. مرتبه بعدی نائبان عام هستند. اینها همه مراتب رشد مردم است.

ایشان در توضیح و توصیف اصحاب و یاران انبیاء فرمودند: آیه شریفه می‌گوید ربّیّون زیادی همراه انبیاء بودند. مهم‌ترین ویژگی ربیون این است که اهل اطاعت‌اند. امیرمؤمنان شرطه الخمیس داشت که پنج تا شش هزار نفر بودند. آنها پیمان بسته بودند که بی چون و چرا از امیرمؤمنان تبعیت کنند و امیرمومنان نیز شرط کرد که بی حساب و کتاب آنها را به بهشت ببرد. البته همه‌شان نتوانستند تا آخر بمانند. ولی جزو فداییان امیرمومنان بودند. و عده زیادی از آنها هم در جنگ‌ها شرکت کردند و شهید شدند.


آیه قرآن میگوید در ابراهیم و همراهان او الگو برای شماست.

امروز ربیون امام چه کسانی هستند؟در نگاه نظامی می‌رویم سراغ سپاه و بسیج. در نگاه دیگر می‌رویم سراغ روحانیت. امام(ره) رِبّی امام زمان(عج) بود و ما روحانیت باید ربیون حضرت امام باشیم.
ربیون، «قاتل معه» هستند. یعنی هسته‌های خداپرستی که آماده هستند برای جان‌فشانی. ربیون اهداف نبی و امام را ابراز می‌کنند.
حرکت ربیون باید جمعی باشد نه تکی. ثانیا باید اظهار داشته باشند و ثالثا حیث اینها حیث اطاعت از خداست. اطاعت از ولی بخاطر اطاعت از خداست.

حال حقیقی ربیون چگونه است؟ ربیون کسانی اند که در مقابل حوادث سخت، ضعف درونی پیدا نمی‌کنند. خصوصیت بعدیشان این است که تسلیم نمیشوند. خانواده های شهدا از مظاهر ربیون هستند.

ایشان صفت دیگر ربیون را با این آیه بیان نمودند: «وما کان قولهم الا ان قالوا ربنا اغفر لنا ذنوبنا و اسرافنا فی امرنا…»
ربیون می‌بینند خودشان چه کم کاری‌ای کرده‌اند. در نقص ها مدام به دیگران ایراد نمی‌گیرند.

ایشان در جواب این سوال که مهم ترین اقدام برای شکل‌دهی جمع‌ها چیست؟ فرمودند ترابط ما ضعیف است. باید ارتباطات مکرر ما زیاد بشود.

پیغمبر اکرم چند بار بین مومنین پیمان اخوت بست به حدی که از هم ارث می‌بردند. حقیقت ترابط محو شدن «من» است. باید کار بزرگ شود نه «من‌ها». خیلی از ماها خودمان یا تشکیلات خودمان را می‌خواهیم بزرگ کنیم. این کار سختی است که ما خودمان صاحب رأی باشیم، بعد برویم زیر پرچم کاری که دارد انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *