خانه / خانه طلاب جوان / اخبار خانه طلاب جوان / گزارش درس «فقه حکومت»

گزارش درس «فقه حکومت»

برگزار شده توسط اعضای خانه طلاب جوان


درس «فقه حکومت» و «فقه حکومتی» چندسالی است که توسط اعضای خانه طلاب جوان، زیر نظر حجت الاسلام و السلمین علیرضا امینی به صورت پژوهش محور برگزار می گردد. این درس در ذیل مباحث #مکتبامام و جهت تبیین و بررسی مسائل حوزه حاکمیتی تشکیل شده است و جزو مبانی فقه حکومتی محسوب می گردد. یکی از مسائل اصلی بحث فقه حکومتی، تبیین جایگاه حکومت و حاکم و نقش و دایره اعمال اراده او و چگونگی ایجاد ساختارهای حاکمیتی می باشد.
قبل از پرداختن به محتوا و ساختار حکومت و احکام و قوانین آن باید «مشروعیت حکومت» تثبیت شود. ساختار حقوق و تکالیف در جامعه به این مساله گره خورده است. مشروعیت حکومت مبنایی ترین سوال برای ورود به مقوله حکومت است. پرسش از مشروعیت، پرسش از حق حاکمیت و حق ولایت و اعمال اراده حاکم است.
پاسخهای متعددی به این پرسش داده شده است. در این جلسات ضمن بررسی نظرات مختلف اندیشمندان غربی و شرقی به این مساله و نقد این نظریات، سعی می شود نظریات فلاسفه و متکلمان و فقهای اسلامی به این مساله مهم پیگری گردد.
برخی نظریات و نیز اندیشمندان که نظریاتشان مورد بررسی قرار گرفته است عبارتند از:
قراردادگراها(افرادی مثل هابز، جان لاک، روسو، دکتر حائری)
غایتگراها(افرادی مثل هیوم، جنمی بنتام و جان استوارت میل)
وظیفه گراها(افرادی مثل کانت و راولز)
اندیشمندان مسلمان(فارابی، خواجه نصیر، دوانی، عاملی، ابن سینا، ملاصدرا، ابن رشد، سبزواری، شیخ اشراق، علامه طباطبایی، آیت مصباح، آیت الله جوادی، حضرت آیت الله خامنه ای، امام خمینی ره)

در تکمیل فاز اول این تحقیق، هم اکنون اعضای گروه پژوهشی فقه حکومت خانه طلاب جوان، مشغول #تالیف کتابی در باب «ضرورت و مشروعیت حکومت» بر اساس مبانی مختلف هستند که خبرهای تکمیلی آن اعلام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *