سکوت حرام است

آیت‌الله شب‌زنده‌دار
سکوت از نصرت اسلام و نظام حرام است یا احساس مسوولیت در برابر اسلام و نظام
قبل از شروع در بحث من سه نکته را عرض کنم نکته‌ی اول اینکه شب پنج‌شنبه که جلسه‌ی فقهی خدمت مقام معظم رهبری دام ظلّه العالی بودیم ایشان خیلی با آرامش قلب در قبال بعضی از دوستان که در این جریانات اخیر دغدغه‌ی خاطر داشتند و مقداری ناراحت بودند می‌فرمودند که هیچ مسئله‌ای نیست و ما از اول پیروزی انقلاب تا حالا از این فراز و نشیب‌ها فراوان داشتیم و جنگ است، بالاخره جنگ اسلام و کفر است و کفر می‌خواهد مسلّط باشد، می‌خواهد جلوی پیشروی اسلام را بگیرد، جلوی ارزش‌ها و آرمان‌های الهی را بگیرد. چون ناراحتند این کارها را انجام می‌دهند. از داخل هم لشگریانی دارند اما هیچ‌گونه دغدغه‌ی خاطری نباید داشته باشید.


مسئله‌ی دومی که ایشان فرمودند این بود که اگر ما به وظیفه‌ی الهی‌مان عمل بکنیم خدای متعال کمک خواهد کرد. این نکته خیلی مهم است و قسمت اعظم ارادت ما به رهبری بخاطر این جهت است که همان توکل به خدای متعال و ایمان به نصرت الهی که در قلب امام بود همین‌طور در قلب این بزرگوار وجود دارد. تا وقتی چنین رهبری‌ای وجود دارد که دل به خدا بسته و با توکل به خدای متعال کار می‌کند و قصد و نیتش خالص است و پیوند با خدای متعال و اولیای او دارد ان شاء الله این مسائلی که پیش می‌آید از بین خواهد رفت؛ و البته در این اثناء برای عده‌ای هم امتحان است.


مسئله‌ی سومی که فرمودند این بود که هر کس کاری از دستش می‌آید برای نصرت اسلام و نظام، حرام است که سکوت کند و واکنشی نداشته باشد. خیلی با قوت فرمودند حرام است و گفتند متأسفانه دیده می‌شود که بعضی آن‌جوری که از دست‌شان می‌آید در مقابل این امور و این مشکلات ایستادگی نمی‌کنند. ان شاء الله این پیام، پیامی باشد برای همه‌ی ما، البته تصمیم‌گیری‌ها باید عاقلانه و در چارچوبی باشد که بر مشکلات نیافزایند. این امانت بزرگ الهی که در دست ماست که اگر خدای ناکرده ما از هر نظر کوتاهی‌ باید جوابگو باشیم، حتی سلوک طلبگی و زی‌ّ طلبگی، یقین داشته باشید زی طلبگی در اینکه حکومت و این نظام بتواند پایدار باشد یا نباشد مردم رضایتمند باشند یا نباشند مؤثّر است. خیال نکنیم که این چیزها کم اثر است، اثر دارد. اگر مردم ما را الهی ببینند، خدا ترس ببینند، آن‌جوری که متوقع هستند یک روحانی که نامش روحانی است، طلبه است یعنی می‌گوید پایبند به ارزش‌ها هستم، پایبند به اسلام هستم، مقتدای من ائمه‌ی هدی (ع) هستند سلف صالح هستند ببینند، مشکلات را هم تحمّل می‌کنند و دنبال روحانیت خواهند بود. ولی خدای ناکرده اگر ما از این زی‌ها خارج بشویم، آن وقت است که مشکل فراوان خواهد شد. من یک روزی در نانوایی ایستاده بودم این شاطر و آن که نان در می‌آورد با هم صحبت می‌کردند. آن نان‌درآور می‌خواست یک قسمی یاد بکند برای شاطر که مطلب این هست که من می‌گویم، من آن‌جا ایستاده بودم حالا من را هم نمی‌شناخت، طلبه‌ای بودم رفتم نان بگیریم. آمد دست گذاشت روی قبای من، گفت که به این لباس رسول الله مطلب این‌طوری است یعنی این عمامه، این عبا، این قبا را این‌جور می‌بینند که این لباس؛ لباس رسول الله است. مرحوم آیت الله آقای ارباب که از فقهای بزرگ عظیم الشأن اصفهان بودند، وقتی نهضت سال چهل و دو شروع شده بود فرموده بود این نهضت پیروز خواهد شد علّتش این است که رهبرش اهل نماز شب است و ارتباط با خدای متعال دارد «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُم‏». این حوادث مختلفی که پیش می‌‌آید همیشه‌ی روزگار در زمان انبیاء و اولیاء بوده است اما همیشه حق ان شاء الله پیروز است و این‌ها امتحانات الهی است که برای همه‌ی ما پیش می‌آید و بدانید رفیق خیلی مهم است، خیلی‌ از این جوان‌هایی که دستگیر شدند خانواده‌هایشان، خانواده‌های متدین هستند پدرشان، مادرشان، خاندان‌شان، انسان‌های متدین هستند اما گرفتار یک رفیق بد شده اند، یا به این همین وسایل ارتباط جمعی که الان پیدا شده مراجعه می‌کنند که شبهات و دروغ‌های شاخ‌دار و عجیب و غریبی پخش می‌کنند. این‌ها باعث شده که خیلی از این جوان‌ها گمراه شوند، حالا خیلی هم که می‌گوییم خیلی واقعاً نیست هیاهو زیاد دارند و این دشمنان اسلام و پشتیبانان آن‌ها هستند که این‌ها را در بوق می‌کنند و کذا و این‌قدر این‌ها کودن شده‌اند کودن بوده‌اند لعلّ و کودن شده اند و نفهم هستند و نمی‌شناسند که شنیدم که آن زوجه‌ی شاه معدوم گفته که ما بیست و دو بهمن تهرانیم مثلاً. شتر در خوب بیند پنبه‌دانه!

عهد شماره ۵۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *