خانه / خانه طلاب جوان / نشریه های عهد / شمارگان / نا امیدی از ادامه راه کار شیطان است

نا امیدی از ادامه راه کار شیطان است

یادداشت علیرضا کمیلی


روزی که امام انقلاب را شروع کرد با سرکوب سنگین و کشتار گسترده مردم در ۱۵ خرداد مواجه شد و خود تبعید گردید. فضا به گونه‌ای شد که تقریباً همه علما و بزرگان نیز بر این باور شدند که نمی‌توان انقلاب کرد و از همین رو بود که حضرت امام در نجف نیز تحت فشار بود و ارتباط با ایشان از طرف بدنه مذهبی نیز مورد سوال قرار می‌گرفت!
در چنین شرایطی که فضا مبهم و مجمل است و حقایق به روشنی و وضوح قابل رویت نیست و قله درخشان در پس ابرهای تیره زمانه، پنهان گشته است و خصوصا سیطره شیطانی حکومت بر تمام مناسبات جامعه سایه افکنده است، طبیعی است که نفوس ضعیف، هر چند مومن، از ادامه راه مأیوس گردد.
اگر باور نداشته باشی، خطر شرایط «اجمال» آن است که شیطان دائماً ناامیدی را در گوشَت زمزمه می‌کند… .
حتی سال ۵۶ هم که تحت تاثیر مرگ مشکوک فرزند امام، مراسماتی در کشور ترتیب داده شد عده ای هنوز دم از لزوم مواظبت از خون مردم و عدم تحریک حکومت می‌زدند! یک سال نگذشت که انقلاب به پیروزی رسید و نشانه‌‌ای شد بر وعده‌های امام. حالا یاران کودکستانی امام بزرگ شده بودند و جان بر کف، گوش به فرمان او داشتند.
اگر باور نداشته باشی، خطر شرایط «اجمال» آن است که شیطان دائماً ناامیدی را در گوشَت زمزمه می‌کند… .
آن قدر مشکل داخلی و شورش بر سر انقلاب ریختند و خصوصاً‌ با وقوع جنگ تحمیلی،‌ چنان فشارها سنگین شد که باز همان ها که باورشان ضعیف بود، شک کردند و زمزمه تعامل با جهان و کنار آمدن با آمریکا سر دادند. گویی که آیات قرآن درباره قوم ناشکیب و ناسپاس بنی اسرائیل در وصف آنان نازل شده بود.
اگر باور نداشته باشی، خطر شرایط «اجمال» آن است که شیطان دائماً ناامیدی را در گوشَت زمزمه می‌کند… .
جنگ به پایان رسید و فرزندان روح‌الله از آن پیروز و سربلند بیرون آمدند. امام سخن از بیداری جهان اسلام و فروپاشی شرق و غرب می‌داد و انتظار می‌کشید که فتح فلسطین نیز به برکت آغاز این انقلاب اتفاق بیفتد. باز هم همان شکاکان دیرباور، لبخند طعنه به گوشه دهان‌شان نشست!
اگر باور نداشته باشی، خطر شرایط «اجمال» آن است که شیطان دائماً ناامیدی را در گوشَت زمزمه می‌کند… .
امروز که بیداری اسلامی به تحقق نشسته و رژیم صهیونیستی آخرین جنگ خود را با التماس از مقاومت در هشت روز به پایان رسانده، خیلی از وعده‌ های آن مرد خدا به تحقق رسیده و این نیست جز در پرتو صبر باورمندان به او که خط او را چنان صبورانه ادامه دادند.
حال جانشین امام سخن از تمدن اسلامی و شرایط پیچ تاریخی و تغییر اساسی در جهان می‌زند و متاسفانه شکاکان امروز هم کم نیستند!
آری اگر باور نداشته باشی، خطر شرایط «اجمال» آن است که شیطان دائماً ناامیدی را در گوشَت زمزمه می‌کند؛ چرا که اگر به وضع موجود بنگری، جبهه حق را تحت فشار و در حاشیه می‌یابی حال آنکه عارف چون چشم جامع‌نگر دارد، جوانه‌های سبزی را که در میان این گل و لای تیره سربرآورده‌اند، می‌بیند و در جهت تفصیل و تحقق این اجمال گام برمی‌دارد.
نگاه ملکوتی حضرت امام به عالم باعث شده بود که ایشان، از ظاهرگرایی و اکنون‌زدگی رهایی یابد و حرکت جهان را بر اساس سنن الهی تحلیل کند و آینده را چنانکه وعده خدا به مجاهدان است روشن ببیند. «ألا إن نصر الله قریب»


مطلب اختصاصی عهد شماره ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *