خانه / خانه طلاب جوان / نشریه های عهد / شمارگان / آیا انقلاب اسلامی پس از سالها توانسته است با فساد مبارزه کند ؟

آیا انقلاب اسلامی پس از سالها توانسته است با فساد مبارزه کند ؟

یادداشتی از علیرضا کریمی

۳۰۰۰ هزار میلیارد توسط … دزدیده شد.
فلان دستگاه یا اداره یا آدم رشوه گرفت یا از کارش دزدید یا …
مملکت صاحب ندارد…
بعد از انقلاب با فساد مبارزه شد اما الآن دیگر زمان این حرفها گذشته است…
سؤال آیا انقلاب اسلامی در مبارزه با فساد موفق بوده است؟
ادعا این است که مبارزهای که با ایجاد انقلاب توسط مردم و امام شروع شد اساساً مبارزهای بنیادین با فساد را موجب شد و ۴۰ سال است که این مبارزه همچنان ادامه یافته است.
برای اثبات این ادعا کافی است توجه کنید اساس فساد، وابستگی است. یک کشور یا نظام وابسته به‌جای آنکه منافع خود را برای کشور و مردمش کسب کند و برای آنان مفید باشد تمام منافع را به کشوری که به آن وابسته است میبازد.


«هدف انقلاب در درجه‌ی اوّل این بود که نظامی در داخل کشور به وجود بیاورد که وابسته نباشد؛ بلکه مستقل باشد. وابستگی برای یک کشور و ملت، آفت بزرگی است و همه‌ی آفتهای دیگر، بر آن مترتّب میشود. ملتی که به یک قدرت خارج از خود وابسته است، خیرات، استعدادها و منابع عظیم انسانی و مادّیاش در جهت خواست آن قدرت خارجی مصرف میشود، نه در راه خیر ملت. شخصیتها و افرادِ دلسوز و علاقه‌مندِ این ملتها، یا منزوی میشوند، یا به‌ وسیله نظام و رژیم وابسته، نابود میگردند. منابعِ نفت، گاز و معادن زیرزمینی دیگرش اگر استخراج شود، به صلاح و خیر قدرتی که به آن وابسته است، مصرف میشود. دوستی، دشمنی و موضعگیری جهانی‌اش، بتبع میل و خواست قدرتی است که به آن وابسته است. مذهب، اخلاق، فرهنگ و آدابش، آنطوری است که آن قدرت خارجی میخواهد، انتخاب میکند و تشخیص میدهد. میل خودش و ایمان، اراده، خواست و نظر مردمش، مورد اعتنا قرار نمیگیرد. لذا، در یک نظام وابسته، مردم و مغزهای متفکّر، هیچکاره میشوند. اداره‌ی حقیقی کشورِ وابسته، نه به دست دولتِ خودش، بلکه درواقع به دست دولتی است که به آن وابسته شده است.
برای یک ملت، بدبختیای از این بالاتر نیست. مادرِ همه‌ی آفتهای ملی، وابستگی است.» ( مقام معظم رهبری ۱۳۷۴/۰۳/۱۴)


با انقلاب این وابستگی در کلانترین لایه اجتماعی یعنی سیاست به «استقلال» تبدیل شد؛ یعنی نظامی که تمام منافع ملت را به حلقوم دیگران می‌ریخت تبدیل به نظامی شد که منافع کشور را توسط منتخبان خود ملت در جهت منافع ملت هزینه میکند.
این بزرگترین اقدام در مبارزه با فساد بود که توسط مردم انجام شد و همچنان هم با استقامت و حمایت آنها حفظشده است. طبیعی است آن کشوری که منافع ایران نصیبش میشد دست به انواع دشمنیها بزند تا این نظام جدید را ساقط کند اما مردم در طول این ۴۰ سال با حمایت خود به او اجازه این کار را نداده‌اند و نظامشان را حفظ کرده‌اند.
سخن در نگاه کلان به مقوله فساد و نقش انقلاب در این لایه است وگرنه فساده‌ای موردی که در دستگاه‌های مختلف توسط افرادی سودجو انجام میشود و همه درد آن را حس میکنیم جلوی چشم همه است اما نباید این دردها موجب ندیدن آن برکات شود.

مطلب اختصاصی عهد، شماره ۵۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *