تزکیه و تعلیم انسان غایت بعثت انبیاست و حوزههای علمیه کانون پرورش انسانهایی است که مسئولیت تعلیم و تزکیه انسانها را به دوش میکشند و در عصر غیبت پیامبران بزرگ الهی پا جای پای آنان میگذارند. حوزههای علمیه در کارنامه بیش از هزار سال فعالیت خود شخصیتهای برجسته و ستارگان ممتازی به بشریت تقدیم داشته که تاریخ و جغرافیای انسانی تحت تأثیر شخصیت و فعالیت آنان به خود میبالد و از همت و مجاهدت آنان رنگ نور و روحانیت و معنویت گرفته است. عالمان پارسا و عناصر کارآمدی مانند رهبری معظم انقلاب حضرت آیتالله خامنهای، امام خمینی، شهید بهشتی، ملاصدرا، فیض کاشانی، شیخ بهایی، خواجه نصیرالدین طوسی، شیخ مفید و … در شهرها و بلاد مختلف عمر خود را در گسترش تعالیم دینی و تربیت اخلاقی معنوی توده انسانها صرف کرده و آثار پربرکتی برای نسلها و عصرها به یادگار نهادند.
امروزه نیز چشم امید همه مصلحان دردآشنا به حوزههای علمیه دوخته شده که با پرورش نیروی انسانی کارآمد دردهای کهنه بشریت را التیام بخشد و گرههای کور انسان غمزده امروز را به دستان کارگشای خود بر اساس آموزههای دین مبین خاتم بگشاید.
متولیان مسائل اجتماعی و مسئولان فرهنگی ـ تربیتی جوامع انسانی به صورت طبیعی هر از چندگاه به تنهایی و کمبود توان خود نظر میکنند و آرزوی تربیت ابرمردانی که قادر بر حل و رفع مشکلات جامعه باشند را در دل مرور میکنند. ای کاش چند نویسنده توانای هنرمند در اختیار بود تا با تدوین متون ادبی تأثیرگذار نسل جوان را به صلاح و صواب میکشید. ای کاش دانشمندان اندیشور صاحب قلمی میبودند که در پدید آوردن دانش انسانی اسلامی سرعت بیشتری میبخشیدند. ای کاش مبلغان و مروجان صاحب نفس پرنفوذی میداشتیم که دلها و اندیشهها را به نفس گرم خود سوز و معنا میبخشیدند. ای کاش مدیران فرهنگی کارآمدی وجود میداشت که بار سنگین طراحی و برنامهریزی و ساماندهی امور فرهنگی شهرها و کشورها را بر دوش میگرفت و ایده اثربخش کارگشایی در اصلاح فضای جامعه درمیانداخت.
گویا این آرزوها و دهها آرزوی مانند آن بیش از همه، بر دل پاک حجت غایب عصر امام زمان (عج) سنگینی میکند. امام زمان نیز در انتظار پدید آمدن دست کم ۳۱۳ نفر از چنین انسانی به انتظار است تا به اتکای توان و اخلاص آنان نهضت توحید و عدالت را در سراسر گیتی بیاغازد.
دمیدن روح معنویت در انسانها، امامت جمعه و جماعات، عرضه معارف دینی به زبان توده، پاسخ به شبهات اعتقادی، تبلیغ دین، قضاوت، پژوهش و تولید اندیشه، تولید آثار هنری دینی، جریانسازی اجتماعی و راهبری دینی انسانها نیازمند منابع کارآمد انسانی است. این منابع کارآمد انسانی کجا پدید میآیند؟
اگر شما مسئولیت اجتماعی مهمی بر دوش داشته باشید، یا مثلا بهعنوان یک مصلح اجتماعی، یک امام جمعه و مدیر فرهنگی تصمیم به ایفای یک نقش بزرگ داشته باشید بهخوبی درمییابید که برای ایفای این نقش بزرگ چه میزان به نیرو و بازو نیاز دارید. بیتردید توان و امکان یک نفر برای انجام یک کار اصلاحی بزرگ در توده متراکم انسانی کافی نیست. من باید به ما تبدیل شود و یک جمع همیار همراه پدید آید تا کارهای بزرگ و رسالتهای سنگین تحقق یابد. اینجاست که نگاه همه دلسوزان و دردمندان و مصلحان به سوی حوزههای علمیه دوخته میشود و سرمایهگذاری معنوی برای تربیت جوانان مؤمن و پرشور طلبه اولویت اول میگردد. به این ترتیب اگر دوراندیش و عاقل باشیم بهجای پرداختن به خردهکاریهای کم بهره و بیسامان به این ضرورت میپردازیم و خود را برای آن فردای تابناک آماده میکنیم.
اگر امید داشته باشیم که کارگاه پرورش این چنین انسانهایی دائر و مسیر تربیت آنان هموار است، میتوان صبر کرد و دندان بر جگر نهاد؛ ۵ سال دیگر …، ۱۰ سال دیگر …، ۱۵ سال دیگر … تا شمار فراوانی از این نیروهای کارآمد در اختیار جامعه قرار گیرد و این سنگرهای خالی را پر کند، این دردهای بزرگ را درمان نهد و این راههای ناپیموده را بپیماید.
ادامه دارد…
پدیدآورنده: محمد عالم زاده نوری