خانه / خانه طلاب جوان / نشریه های عهد / برگزیده عهد / زندگی سازی و نظام سازی(یادداشت)

زندگی سازی و نظام سازی(یادداشت)

پدیداورنده: حسین کاظم زاده

مقام معظم رهبری در مقدمه کتاب ارزشمند طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، دو خصوصیت برای معارف اسلامی می شمرند که می تواند خط سیری برای تحصیل عقائد اسلامی در فضای طلبگی باشد. دو ویژگی نظام مند بودن و ناظر به زندگی انسان معارف اسلام:«طرح اسلام به صورت مسلکی اجتماعی و دارای اصولی منسجم و یک آهنگ و ناظر به زندگی جمعی انسانها، یکی از فوری ترین ضرورتهای تفکر مذهبی است»[۱]

این ضرورت آنجا رخ می نماید که انسان در زندگی خود می بایست بین حوزه معارف و حوزه اعمال و رفتار و در سطح کلان تر زندگی خود ارتباط منطقی برقرار سازد و الگوی حیات خود را بر اساس منظومه معارف خود رقم بزند. اساسا خصوصیت معارف اسلامی این است که اولا در لایه معارف، یک مجموعه منسجم و متحد الاجزاء و دارای یک نظم منطقی را ارائه می دهد و دیگر اینکه این آموزه های اعتقادی در لایه ذهن و معرفت باقی نمانده و خود را تا عرصه عمل امتداد می دهند.

این رویکرد (تلفیق این دو ویژگی) کمک می کند که آن نیازی که به عیان در زندگی فردی و اجتماعی خود حس می کنیم، پاسخی در خور پیدا کند و آن مسئله ضرورت ارائه و طراحی سبک زندگی اسلامی است، که مقام معظم رهبری اخیرا آن را مطرح کرده اند، چرا که ورود در پی ریزی و تبیین الگوی حیات از منظر اسلام، یک مقدمه و پیش نیاز روشنی دارد و آن نگاه به معارف اسلام با این دو ویژگی است.

مطالعات دین شناسانه ما بعضا یا کلا فاقد این دو ویژگی هستند، یا آموزه هایی هستند که یک مجموعه واحد و مرتبط با هم را تشکیل نمی دهند و به صورت عناصری بی ارتباط یا حداقل ارتباط، خود را نشان می دهند؛ یا اینکه عموما بحثهایی به دور از واقعیات و مسائل خرد و کلان زندگی انسان می باشد. لذا مکرر در زندگی خود و دیگران به عیان می بینیم که به لحاظ عقیدتی مسلمان و به لحاظ رفتاری و زندگی بعضا غیرمسلمانانه عمل می کنیم.

خود معظم له، در این کتاب که سلسله سخنرانی های روزانه ایشان در ماه رمضان سال ۱۳۵۳هجری شمسی در مسجد امام حسن(ع) است، این دو ویژگی را لحاظ و به تفصیل، آن را پیاده کرده اند. ایشان با استناد فراوان و اجتهادی به آیات کریمه قرآن که بی شک متقن ترین منبع اسلامی است و تامل پیرامون آن می تواند مسیر صحیح را پیش روی امت اسلام قرار دهد، اثری مملو از شمیم معارف قرآنی را رقم زده اند و این هم به جرات یکی از ویژگی های منحصر به فرد این اثر است.

اگر غایت طلبگی ما ارائه و اقامه الگوی حیات فردی و اجتماعی برای فرد و جامعه است، اگر ارائه سبک زندگی در راستای تحقق تمدن اسلامی آرزوی همه دلسوزان حوزه و نهضت انقلاب اسلامی است و اگر منظومه معارف اسلامی زندگی ساز است؛ ضرورت تحصیل نظام فکری اسلامی پر واضح است.


[۱] طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ص ۳۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *