خانه / خانه طلاب جوان / نشریه های عهد / برگزیده عهد / حجت الاسلام نظافت : آرمان طلبگی ؛ آرمان دردمندی و بیقراری برای خدمت به دین اسلام است

حجت الاسلام نظافت : آرمان طلبگی ؛ آرمان دردمندی و بیقراری برای خدمت به دین اسلام است

به گزارش خبر گزای شبستان از مشهد، حجت الاسلام محمد جواد نظافت، مدیر مدرسه علمیه المهدی(عج) عصر امروز (۳بهمن) در  نخستین همایش “طلبه آرمانی آرمان طلبگی” با بیان اینکه گام نخست در راه هدایت گری، تربیت خود و عمل به دانسته ها و بعد آموختن به دیگران است، اظهار داشت: البته این بدان معنا نیست که طلبه تا زمان فقاهت صبر کند زیرا بخشی از رشد انسان در قالب امربه معروف و نهی از منکر و نشر معارف است.

وی افزود: منظور از آرمان طلبگی، آرمان همه اولیا و انبیا است خداوند در قرآن کریم می فرماید انبیا را فرستادیم تا مردم عدالت را برپا کنند یعنی انبیا ابتدا حقایق را مطرح و دعوت به هدایت می کنند و در ادامه، دل های آماده را که جذب آنان شده به گونه ای تربیت می کنند که هر یک چون ستاره ای بدرخشند و همه جامعه را تحت تأثیر منش عدالت خواهانه خود قرار دهند.

مدیر مدرسه علمیه المهدی(عج) با بیان اینکه آرمان طلبگی، آرمان دردمندی و بیقراری برای خدمت به اسلام است، افزود: رسالت حوزه های علمیه حرکت در مسیر اهداف انبیا  است چرا که حوزه های علمیه باید به سمتی حرکت کنند که در جامعه ظلم و بی عدالتی نباشد. مدیر مدرسه علمیه المهدی(عج) با اشاره به این مطلب که یکی از آرمان حوزه این است که برای امام زمان(عج) یار و زمینه ساز تربیت کند،افزود: باید همیشه انسان هایی تربیت شوند که کارشناس و حافظ دین، پاسخگوی شبهات و ناشر ارزش ها باشند. وی  با بیان اینکه طلبه آرمانی طلبه ای است که هدفش از ورود به حوزه مشخص است و می داند بهترین را انتخاب کرده دردمند و بیقرار است،افزود:طلبه آرمانی فردی است که بتواند مشکلی از کار مردم بگشاید و فردی است که خودش دین را به درستی شناخته و به جامعیت اسلام و توان اداره زندگی از سوی دین باور دارد. این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: باید توجه شود گام نخست در راه ساختن و ساخته شدن، تربیت خود و عمل به دانسته ها است و بعد آموختن به دیگران اما این بدان معنا نیست که طلبه تا زمان فقاهت صبر کند زیرا بخشی از رشد انسان در قالب امربه معروف و نهی از منکر و نشر معارف است.

حجت الاسلام نظافت با تأکید بر این که جامعه ما به طلاب آگاه، زمان شناس، دشمن شناس، باسواد و دردمندی نیاز دارد که منتظر مراجعه مردم نیستند، افزود: خداوند وعده داده است راه ها را به اینگونه افراد که مجاهده می کنند، نشان می دهد و این مجاهده فقط در میدان جنگ نیست بلکه با فکر و قلب نیز هست. دبیر همایش «طلبه آرمانی آرمان طلبگی»، طلاب را مرزبان اندیشه مردم خواند و گفت: طلبه آرمانی هم باید دین را به درستی بشناسد هم راه های هجوم دشمن را زیرا اگر حدود خانه و نقاط حمله دشمن را نداند نمی تواند حفاظت کند و رمز تأکید بر بصیرت و دشمن شناسی همین است. وی افزود: طلبه آرمانی کسی است که به سمت اهداف حرکت می کند، پیوسته در حال کامل شدن بوده و هر روزش بهتر از دیروز است.

حجت الاسلام نظافت با اشاره به ضرورت ایجاد فضایی برای تبیین و یادآوری ارزش های طلبگی برای اساتید، طلاب و مردم ، تصریح کرد: مردم باید بدانند اگر نهاد حوزه متحول شده و به درستی به وظایف خود عمل کند مشکلات زودتر  برطرف می شود. وی افزود: پس از سی سال از انقلاب اسلامی مردم هنوز با رسالت و آرمان طلبگی آشنا نیستند و بسیاری از پشت صفحه تلویزیون با روحانیت آشنا شده اند در حالی که حقیقیت روحانیت این نیست روحانی که با کمترین امکانات خدمت بی منت می کند ناشناخته است. حجت الاسلام نظافت گفت: اکثریت مردم اذعان دارند که امروز نسبت به سی سال پیش سطح امکاناتمان ارتقا یافته اما از نظر فرهنگی افت داشته ایم و اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند ما به عینی سازی معنوی و اخلاقی نیاز داریم برای این است که خانواده های فرهیخته و اهل معرفت، دیرتر گرفتار امواج مسموم می شوند و مسائل دیرتر برایشان بحران ایجاد می کند.

مدیر مدرسه علمیه المهدی(عج) مشهد با بیان اینکه مشکلات اقتصادی کنونی ریشه در مشکلات فرهنگی و معرفتی دارد، گفت: مردم اگر آگاه باشند مطالبه شان از حوزه بیشتر و این سبب فعال تر شدن علما و طلاب می شود. حجت الاسلام نظافت ادامه داد: از سوی دیگر، در این صورت مردم حمایت از حوزه را وظیفه خود می دانند چرا که طلبه و عالم، مانند کسی است که در خط مقدم است و عده ای باید او را پشتیبانی کنند افتخار حوزه های علمیه تشیع این است که نه تنها وابسته به قدرت نبوده اند بلکه همیشه ناظر بر قدرت ها بوده اند.

دبیر همایش «طلبه آرمانی آرمان طلبگی» با بیان اینکه امروز بیش از گذشته نیازمند تأکید بر محکمات و اصول مورد قبول همه هستیم، افزود: در پی ضرورت همدلی و همگرایی حوزویان، این همایش به صورت کاری مشترک از نهادهای گوناگون حوزوی برنامه ریزی و برگزارشد. وی با بیان اینکه این برنامه سرآغاز سلسله همایش هایی با موضوعات متنوع خواهد بود،گفت: با تبیین ارزش ها و افتخارات طلبگی برای طلاب و خانواده ها، در آینده شاهد ورود روزافزون جوانان مستعد و باانگیزه به حوزه باشیم. گفتنی است، همایش «طلبه آرمانی آرمان طلبگی» به همت مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) و با مشارکت مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، دفتر تبلیغات اسلامی ، اداره کل تبلیغات اسلامی ، اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان، اداره خدمات مشاوره ای،جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی، روزنامه خراسان و دیگر نهادهای فرهنگی استان خراسان رضوی در مشهد برگزار و در پایان از خانواده مرحوم حجت الاسلام رضا داوودی که در در سفر تبلیغی ماه محرم امسال در مناطق محروم سیستان و بلوچستان به دیار باقی شتافت، تجلیل و از کتاب و مستندی در خصوص زندگی نامه وی، رونمایی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *