خانه / خانه طلاب جوان / نشریه های عهد / برگزیده عهد / آرمان طلبگی، طلبه آرمانی(گزارش)

آرمان طلبگی، طلبه آرمانی(گزارش)

پدیدآورنده: علی اخباری آزاد

نخستین همایش «آرمان طلبگی، طلبه آرمانی» با حضور گسترده اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه در مشهد برگزار شد.

این همایش یک روزه با هدف تبیین آرمان‌ها، ارزش‌های طلبگی و زمینه‌سازی برای آشنایی طلاب جوان با الگوهای عینی و عملی طلبگی و با حضور آیت‌الله محمدمهدی موسوی خلخالی، از شاگردان مرحوم آیت الله خویی و از مدرسان برجسته مشهد، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد،‌ و با حضور بیش از ۷۰۰ نفر از اساتید، مسئولان، فضلا و طلاب خواهر و برادر حوزه‌های علمیه مشهد در مرکز دائمی نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد.
حضرت آیت‌الله خلخالی، از علما و مدرسان برجسته حوزه علمیه مشهد در این مراسم با تأکید بر اینکه تفقه در دین مخصوص بشر است، اظهار کرد: پس از تفقه در دین، باید دشمن را شناسایی کرده و به مبارزه با آن پرداخت که این مبارزه به وسیله نفس اماره امکان‌پذیر است.

این عالم برجسته، ایمان به غیب را ایمان به ذات اقدس الهی دانست و عنوان کرد: غیب مطلق، همان ذات اقدس الهی است از همین رو ایمان به جهان آخرت، ایمان به عدالت خدا، توکل کردن به خالق و … در مسیر ایمان به ذات اقدس الهی قرار می‌گیرند و یکی از مشخصه‌های انسانی که به غیب ایمان دارد، نماز خواندن است.

وی، انفاق را نتیجه ایمان به خدا برشمرد و خطاب به طلاب گفت: توحید، نبوت و معاد جزء سه ارکان اصلی ایمان هستند، بر همین اساس باید باور داشته باشید که خدا همیشه با متقین است.

آیت‌الله خلخالی با اشاره به آیه سه و چهار سوره بقره «الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاهَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ، والَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْکَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِکَ وَبِالآخِرَهِ هُمْ یُوقِنُونَ، آنان که به غیب ایمان مى‏آورند و نماز را بر پا مى‏‌دارند و از آنچه به ایشان روزى داده‏‌ایم انفاق مى‏‌کنند،‌ و آنان که بدانچه به سوى تو فرود آمده و به آنچه پیش از تو نازل شده است ایمان مى آورند و آنانند که به آخرت یقین دارند»، خاطر نشان کرد: زکات در راه خداوند از رفتن انسان به بیراهه جلوگیری می‌کند.

در ادامه مراسم آیت‌الله سید‌احمد علم‌الهدی، عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هر شخص واقعیتی را به عنوان آرمان طلبگی در نظر دارد، اظهار کرد: آرمان طلبگی باید بیشتر از تعریف طلبه مطرح شود لذا در ابتدا باید جایگاه آرمان و آرزو در حوزه تفکر مشخص شود.

وی تصریح کرد: انسان برای رسیدن به آرمان خویش تلاش می‌کند اما مطمئن نیست که به این آرمان دست پیدا می‌کند یا نه، بنابراین اگر در راه رسیدن به آرمان، امید به خدا داشته باشد، برای رسیدن به آرمانی الهی تلاش کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه انسان باورمند به حق گرایش پیدا می‌کند، ادامه داد: اگر انسان به خدا امید داشته باشد، انسانی آرمان‌گرا است.

امام جمعه مشهد با تأکید بر اینکه وقتی بنا باشد طلبه به عنوان طلبه آرمانی وقف امام زمان(عج) شود، امام زمان(عج) نیز شرایط ترقی وی را فراهم می‌کند، ابراز کرد: آرمان با امید همراه است پس امید با سه عنصر ایمان، هجرت و جهاد به وجود می‌آید، لذا انسان پس از ایمان به خدا از خواسته‌های دنیایی و نفسانیات هجرت کرده و برای مبارزه علیه باطل جهاد می‌کند.

همچنین حجت‌الاسلام محمدجواد نظافت،‌ مؤسس و مدیر حوزه علمیه حضرت مهدی(عج) ‌در این همایش با بیان اینکه داشتن الگو برای فرهنگ‌سازی در تربیت اسلامی ضروری است،‌ اظهار کرد: ‌خداوند برای انسان‌ها اسوه و الگو قرار داده است،‌ از همین رو پیامبر اکرم(ص)‌ بهترین الگو برای حقیقت‌جویان است.

وی با اشاره به اینکه علما و شهدا نمونه دیگری از الگو و اسوه برای مردم جامعه هستند،‌ افزود:‌ دیدن انسانی که بر روی قله قرار گرفته است برای افرادی که در پایه کوه قرار دارند، امید ایجاد می‌کند بنابراین سخن گفتن مصداقی تأثیرگذارتر از پند و نصیحت است.

مؤسس حوزه علمیه حضرت مهدی(عج)‌ با معرفی مرحوم حجت‌الاسلام رضا داوودی به عنوان یک روحانی پرتلاش،‌ اهل مطالعه و پژوهش ابراز کرد: سخن گفتن از این طلبه مجاهد می‌تواند نقطه عطفی باشد در برگزیدن سبکی برای زندگی، همان زندگی که پس از مرگ انسان نیز ادامه دارد و حیاتی حقیقی است.

در پایان این مراسم از دو اثر درباره زندگی‌نامه مرحوم حجت‌الاسلام رضا داوودی، شامل کتاب «سفیر» نوشته علی فیروزه‌چی و فیلم مستند «سفیر» ساخته محمدمهدی خالقی رونمایی شد.

یادآور می‌شود، همایش آرمان طلبگی، طلبه آرمانی و مراسم نکوداشت حجت‌الاسلام رضا داوودی به همت مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) و مشارکت معاونت فرهنگی ـ تربیتی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، معاونت فرهنگی ـ تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان، مؤسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی، روزنامه خرسان و دیگر نهادهای فرهنگی استان برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *