عهد ظرفیتهایی که کسب علم خانمها در رشد و تعالی خانواده دارد، چیست؟
مقدمی: من با کسب علم خانمها نه تنها موافق هستم بلکه لازم میدانم و حتی کسب علم خانمهای طلبه را لازمتر میدانم، خانمهایی که شوهرهایشان طلبه هستند، داشتن علم خصوصاً اگر تناسب داشته باشد باعث رشد خانواده و بچهها میشود.
علت ضرورت کسب علم برای زنان طلبه دو جهت است، یکی اینکه موقعی که ازدواج میکنند شوهر درس میخواند و سرفراز و عالم بزرگواری میشود ولی دیگر این زن و شوهر به هم نمیخورند یعنی از جهت علمی هم وزن نیستند، کفو همدیگر نیستند و این مشکلاتی را ایجاد میکند.
جهت دوم این است که معمولاً آقایان وقتی تبلیغ میروند میبایست پاسخگوی خانمها نیز باشند؛ کسب علم خانم کمک میکند که شوهر در این وادی به خصوص در بین خانمها موثرتر باشد؛ به خصوص مطالبی که مخصوص خانمهاست. در این صورت خانمها برای نیازهای علمی و سوالات شرعیشان به آقایان مراجعه نمیکنند بلکه از همسر مبلغشان پرسش میکنند؛ در صدر اسلام هم خانمها برای سؤالهای خودشان موارد زیادی نقل شده که میآمدند خدمت حضرت زهرا(س) سؤال میپرسیدند
عهد: بسیاری از خانمهای علمای ما این طور نبوده که به لحاظ علمی هم کفو شوهر خود باشند اما زندگی خوبی داشتند و حتی مثل علامه طباطبایی و یا حضرت امام و… که بسیاری از مقامات علمی و عملی خود را مدیون همسرانشان میدانند؛ این را چگونه توجیه میکنید؟
مقدمی: بله در زندگی برخی از علما این مورد را داریم ولی موارد زیادی هم بوده که آقا بعد از اینکه مجتهد شده، دیده که این خانم هم ترازش نیست، جایی میخواهد برود خجالت میکشد که این خانم همراهش است ومشکلاتی در زندگی پدیدار میشود.
البته فاصله علمی بین زن و شوهر طبیعی است ولی نباید دیگر مثلاً آقا بشود آیتالله، ولی خانمش سواد خواندن و نوشتن نداشته باشد یا سواد خیلی پایین داشته باشد؛ این رابطه بین زن و شوهر را ضعیف میکند.
در کسب علم خانمها چه نکاتی را باید در نظر بگیرند؟
استاد مقدمی: کارها در این عالم تقسیم شده است؛ به نظر من وظیفۀ اولی و بالذات زن در زندگی حالا چه طلبه و چه غیر طلبه، این است که به اصطلاح پشتیبان زندگی باشد؛ اینکه میفرماید از دامن زن مرد به معراج میرود؛ باید کسی باشد که زمینه سازی کند که پرواز و معراجی باشد، زمان جبهه همه دلشان میخواست خط مقدم باشند ولی اجباراً باید یک عدهای را میگذاشتند برای تدارکات، نمیشود همه خط مقدم بجنگند، اگر قرار باشد همه خط مقدم بجنگند لشگر شکست میخورد چون پشتیبانی و تدارکات لازم است، در این نظام عالم هم تدارکات و پشتیبانی لازم است و هم سربازان خط مقدم؛ خدا کارها را تقسیم کرده و ما این تقسیمات الهی را به هم میزنیم. خانم میخواهد حتماً خودش، جامعه را رشد بدهد! این مهم است یا اینکه، جامعۀ انسانی رشد و تعالی پیدا بکند؟ خدای تبارک و تعالی انسانها را که آفریده، سبک و سیاق و شکل جسمی و روحی افراد را به گونهای آفریده که برای کارهای مختلف تناسب دارند و اگر همه بخواهند یک کار را انجام بدهند هیچ کدام به نتیجه نمیرسند. آن خانوادهای که مادر واقعاً نقش مادری دارد، خیلی فرق میکند با یک مادری که سر کار یا کلاس بوده، خسته و کوفته آمده منزل و حالا با سرعت کارها را انجام می دهد وقتی مادری خسته است نمیتواند آنچنان که باید، به فرزندان محبّت کند
من گمان میکنم همان نظامی را که خدا ساخته قبول کنیم. یعنی در خانه مادر نقش پشتیبانی کننده را داشته باشد، نقش تربیت کننده و آرامش بخش را داشته باشد، مرد هم خط مقدم کارها باشد کارهایی مثل درآمدزایی یا کار فرهنگی سنگین تر را انجام دهد.
روش تحصیل فعلی خانمها راچگونه می بینید؟
یک نظام آموزشی برای حوزه تعریف شده، که مثلاً این درسها را بخوانند تا مجتهد بشوند، آن زمان که این نظام تعریف شده بوده نه ولیّ فقیه داشتیم، نه رئیس قوۀ قضائیه داشتیم نه نمایندگی ولیّ فقیه در دانشگاهها و … حالا تازه آمدیم، همین نظام را برای خانمها هم تعریف کردیم، یک اشکال دیگر هم به آن اضافه کردیم، و آن اینکه، این نظام برای حوزه تعریف شده بود و ما آمدیم درسهای دانشگاه را که اشکالات خاص خودش را دارد با آن ترکیب کردیم و اشکالهای حوزه را با اشکالهای دانشگاه با همدیگر جمع کردیم!
یعنی الان خانمها که در نظام حوزه درس میخوانند واقعاً روشن نیست که برای چه هدفی این درس را میخوانند؟ یک خانمی مثلاً صرف را خیلی خوب خواند، نحو را هم خیلی خوب خواند چهار سال مثلاً ادبیات خواند، بچهاش را بهتر تربیت میکند؟! غیر از یک سری درسهای جنبی که به کار زندگی و تربیت بچه و این حرفها، میخورد- الباقی دروس مثل صرف، نحو، ادبیات، منطق و… چه ربطی به تربیت بچه دارد؟
به نظرم میبایست جایگاه و ماموریت خانمها را تعریف بکنیم؛ یک خانم چه کارهایی به عهدهاش گذاشته شده است ؟ بچهاش را باید تربیت بکند، زمینۀ رشد شوهر را در خانواده فراهم بکند و آرامش بخش در خانه باشد و… که خود این تبیین جایگاه و رسالتهای زن در خانواده بسیار اهمیت دارد. البته تبیین رسالتهای اجتماعی خانمها در کنار این مطلب مهم میباشد و مسیر نظام آموزشی ما را رقم میزند.
اگر یک خانمی بخواهد به صورت فردی تحصیل علم کند، با توجه به جایگاه و موقعیت خود در خانواده، چه هدفی را در این تحصیل خود دنبال کند؟
منابع دینی ما بسیار غنی است، من کسی را میشناسم که اصلاً مقید به درس خواندن جامعه الزهرا و حوزۀ علمیه نیست، در خانه مطالعاتی در حوزه های مختلف میکند؛ با شوهرش کار میکند، یک مقدار هم خودش عربی یاد گرفته برای اینکه بتواند از روایات استفاده بکند، ما کتابهای رواییمان پر است از آن چیزهایی که یک مادر باید بداند؛ برای اینکه بچۀ خوبی تربیت بکند، اینکه با بچه چگونه برخورد بکند، خواندن و تامل در این متون دینی خودش یک عمر پر برکت میطلبد اگر بعداً نظامی ترتیب بدهیم که اینها را دستهبندی بکند و واحد درسی کند خیلی کار راحتتر میشود. اینکه اگر میخواهید بروید خانۀ شوهر باید چه چیزهایی را بدانید، میخواهید در خانۀ شوهر بچهدار بشوید باید چه چیزهایی را بدانید، تربیت بچه عملاً به عهدۀ خانمهاست، اما این مطالب را سر کلاسها یاد خانمهایمان نمیدهند اگر مادرها اینها را بدانند جامعه رشد پیدا میکند،ما باید نظام آموزشیمان را اصلاح بکنیم یعنی از اول تمام مشاغل مربوط به خانمها را دستهبندی بکنیم، نیازهای علمی خانمها را دستهبندی بکنیم بعد طبق این نیاز درس بچینیم، من مخالف نیستم که خانمها بروند جامعه الزهرا یا حوزه علمیه ، ولی میگویم حوزۀ علمیه وقتی که میخواهد برای خانمها درس بگذارد نباید اکتفای به دروسی مثل صرف و نحو بکند باید مشخص کند که دین راجع به تربیت فرزند چه نگاهی دارد؟ راجع به شوهرداری چه آموزههایی دارد؟ راجع به آرامش بخشی در خانه چه میگوید؟ صرف و نحو و منطق و اصول و… هم برای فهمیدن اینها لازم است.
خلاصه همهی حرفم این است : برای زن مسلمان خصوصا همسران طلاب، رشد علمی لازم است اما در شرایط و زمینهای که مناسب وظایف یک زن مسلمان باشد.
رزومه
استاد مقدمی سطح چهار حوزه در رشته کلام اسلامی می باشد، مدیر کل فرهنگی حوزه، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، مدیر سابق مدرسه المهدی، مدیر سابق امور مدارس حوزه، معاون پژوهشی مرکز مطالعات حوزه و…ازسوابق ایشان است.
کتابهای مهارتی برای طلبهها مثل چگونه مطالعه کنیم، چگونه مباحثه کنیم، چگونه کتاب بنویسیم، چگونه پایاننامه بنویسیم، چگونه در دلها نفوذ کنیم که بیشتر برای طلبههای مبلغ نوشته شده و نیز کتابی در قواعد فقهیهاز کتب ایشان است.