خانه / خانه طلاب جوان / خط / برگزیده خط / استمداد کنید مدد می رسد. ( آیت الله وحید خراسانی)

استمداد کنید مدد می رسد. ( آیت الله وحید خراسانی)

برگزیده نشریه خط شماره ۹
آیت الله العظمی وحید خراسانی دامت برکاته: استمداد کنید؛ مدد می­رسد.
ما همه مسؤول­ایم، اولاً کسی که کاری را تصدی کرد، باید آن کار را به خوبی بشناسد، علی بصیره من أمری، این بصیرت کی پیدا می شود؟ سه مطلب است که آن کار شناخته بشود: یکی خود کار است، یکی مبدأ کار، یکی منتهای کار. راه بصیرت و معرفت هم این است؛ هم درخت را باید شناخت، هم ریشه و زمین را، هم ثمر و نتیجه را. مبدأ، منتها، وسط…

این حوزه امروز مرکز روحانیت و علمیت مذهب شیعه شناخته شده است، باید حوزه متناسب با این باشد. این است که کارتان را خوب بشناسید بعد سنگینی این کار را ، بعد هم استمداد کنید؛ مدد می­رسد. مدد، هر روز هست، منتها ما اهلش نیستیم. اللهم إن لم أکن أهلا أن أبلغ رحمتک فان رحمتک أهل أن تبلغنی وتسعنی لأنها وسعت کل شئ. این رحمت او. بعد پرتو وجود ولی عصر، آفتاب عالمتاب او ، اشراقش، تمام نفوس را منور می کند، منتهی راهش این است:

وظیفه شما چیست؟ وظیفه این است: امام حسن عسکری از آبائش روایت کرده. مبدأ امام یازدهم ، منتهای حدیث، شخص عقل کل و ختم رسل. تعبیر بهت انگیز است، أشد من یتم الیتیم الذی انقطع عن أبیه یتم یتیم انقطع عن إمامه. اصلا بیان خاتم، ختم بیانات است.

اولا: سخن از یتیم به میان آورده. قرآن را ببینید ، توصیه به حفظ ایتام چقدر است؟ خودش فرمود: أنا وکافل الیتیم کهاتین (اشاره به انگشت اشاره و انگشت وسطی). این کفالت یک یتیم است، دستی که به سر یتیم کشیده بشود، هر مویی که از زیر آن دست در برود، خدا یک درجه به آن شخص می دهد. باز اشد از یتم این یتیمی که از آن پدر جسمانی منقطع شده، یتم یتیمی است که انقطع عن إمامه.

تمام این شیعه ، ایتام هستند امروز. شما در مقام کفالت این ایتام هستید. این کار شما است، این کار چقدر مهم است؟ بعد اجر چقدر است؟ بعد که اهمیت مطلب را فرمود، آن وقت فرمود: ألا فمن کان من شیعتنا عالما بعلومنا – ألا از پیغمبر خاتم برای تنبیه است که متعلق این کلام چقدر عظیم است – آن کسی که از شیعه ما عالم باشد به علومی که از ما صادر شده است…، بعد چه بکند؟ کار او این است: اگر یکی از این ایتام را از حیرت در آورد، از یک جهالت در دین نجات بدهد، کان معنا فی الرفیق الأعلى. کار شما سنگینی­اش آن ، ثمره اش این. کان معنا، عقل مبهوت است. شما همه اهل فضل اید، محتاج به بیان نیستید. معیت با خاتم النبیین محیر العقول است، کار شما به اینجا منتهی می شود. حقائق این مذهب اگر بر مردم روشن بشود، ریشه تمام افکار را می­کند.[۱]


[۱]. دیدار اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم با حضرت آیهالله العظمی وحیدخراسانی-مد ظله، به نقل از وب سایت معظم له.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *