راز محبوبیت

«راز مـحــبوبیت» (حاج ‌آقا زارع، برگزیده مجله عهد شماره ۶۴)

حاج قاسم سلیمانی یک فرد نیست، بلکه نماد قلّه رفیعِ انسانِ غیر معصوم تراز اسلام ناب محمدی (ص) است.

امام (ره) ابتدای نهضت خود، گردوغبار انحراف را از چهره اسلام زدود و تعریفی از اسلام ارائه کرد که عده‌ای حتی درکثوت عالِم دین، بر او خورده گرفتند، امام نیز در پاسخ این جماعت فرمودند: «اسلام برای بشر از تولد تا مقصد سعادت، برنامه دارد و لازمه آن حکومت است، اسلامی که عاری از این حرف‌هاست اسلام استکباری و استعماری و استثماری است»

امام برای ایجاد حکومت اسلامی و حفظ و بسط این نقشه راه، انسان‌هایی چون مطهری و بهشتی و خامنه‌ای و… را تربیت کرد و این بزرگان هم عناصری همچون باکری و همّت و کاوه و کاظمی و قاسم سلیمانی را تربیت کردند و…!

اوج تجلیِ تربیت‌یافتگان مکتب امام، دوران دفاع مقدس است، امام به مناسبت فتح خرمشهر با اشاره به جایگاه رفیع شهدا فرمودند: «فتح خرمشهر، فتح خاک نبود فتح ارزش‌های انسانی بود» یعنی ظاهر این عملیات آزادسازی ۵۰۰۰ کیلومترمربع از خاک ایران و انهدام تجهیزات دشمن و اسارت ۲۱ هزار اسیر بعثی متجاوز و… است اما باطن آن، شکل‌گیری قلّه‌هایی چون محمود شهبازی، صیاد شیرازی، احمد کاظمی، قاسم سلیمانی و… است!

 شهیدان را فقط شهیدان می‌شناسند، و حاج قاسم را باید از اشاره خود او بشناسیم، شهید سلیمانی در سوگ شهادت احمد کاظمی خیلی بی‌تابی می‌کرد و اشک می‌ریخت از او سؤال شد چرا این‌قدر بی‌قرار احمد هستید؟ حاج قاسم در جواب گفتند: احمد، خیلی بزرگوار بودند و راز این بزرگی، اخلاص او بود، کاظمی اولین فرمانده ای بود که با نیروهایش صف نفوذناپذیر دشمن را شکافت و دروازه‌های خرمشهر را باز کرد و در اصل، فاتح اصلی خرمشهر احمد کاظمی بود، همه فرماندهان ارشد ارتش و سپاه این را می‌دانستند و ۲۳ سال گوششان را تیز کردند که احمد و لو در یک جمع خصوصی بگوید من اولین فرماندهی بودم که وارد خرمشهر شدم و … اما کسی این «من» را از احمد نشنید، همه عظمت مردان خدا، همین اخلاص است!

رهبر معظم انقلاب هم در روز اول شهادت سردار سلیمانی با حضور در بیت آن شهید از میان همه ویژگی‌های این سردار بزرگ، ما را به اخلاص این مرد توجه دادند!

اخلاص، تجلّی عینی توحید عملی است! اگر کسی عملاً از توجه به غیر خدا بُرید و رفتار خود را با وحدانیت خدا هماهنگ کرد خدا هم با او چنین می‌کند که با حاج قاسم کرد!

قاسم سلیمانی روستایی زاده‌ای بود که ۹۹٪ مردم ایران هنوز هم نمی‌توانند نام روستای او را تلفظ کنند ولی شخصیت او جهانی شد چراکه وعده خدا حق است.

خداوند در قرآن می‌فرمایند: عزّت و ذلّت به دست من است هرکس عملاً عزت را از من بخواهد به او عزّت می‌دهم و هرکس عزت را از غیر من بخواهد من او را به غیر خودم واگذار می‌کنم!

بله راز محبوبیت حاج قاسم این است که او تُعِزُّ مَن تَشاء را باور داشت و دنبال عزت از خدا بود نه از کدخدا!

در سالگرد شهادت سردار حسن شاطری، حاج قاسم گفت: حسن شاطری دو سال بانام مستعار شهردار یکی از مناطق بیروت بود اما وقتی شهید شد درهمان منطقه مسیحی نشین، در ۱۴ کلیسا برای شهید شاطری ختم گرفتند!

حاج قاسم این‌ها را فقط نمی‌گفت، بلکه باور قلبی داشت و عامل به آن‌ها بود، در عملیات آزادسازی حلب وقتی هواپیمای روسی هدف قرار می‌گیرد و خلبان روس دقیقاً وسط مواضع داعش فرود میاید، حاج قاسم می‌گوید بالگرد آماده کنید باید او را نجات دهیم و شخصاً در دل داعش می‌رود و با درگیری آن خلبان را نجات می‌دهند، اطرافیان حاج قاسم خورده می‌گیرند که صَلاح نبود برای نجات خلبان کافری خود را به خطر بزنید! که حاج قاسم در پاسخ آن‌ها می‌گوید: «او، هم‌پیمان ما بود و ما مسلمانیم و اعتقاد به اوفوبالعقود داریم!» آن خلبان روسی مرید حاج قاسم شد و ده ها نظامی روس را مرید حاج قاسم کرد! بله حاج قاسم ویژگی‌های فراوانی داشت اما مهم‌ترین آن‌ها همین اخلاص و اقدام برای خدا بوده است، راز این محبوبیت خیره‌کننده هم در همین اخلاص است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *