خانه / خانه طلاب جوان / دفتر حاج عبدالله / اردوی جهادی محبین الائمه ( علیهم السلام) / گزارش ساخت خوابگاه ۷۰ نفره دانش آموزی روستای گرهون بخش گافر بشاگرد گروه جهادی محبین ائمه علیهم السلام فروردین ماه ۱۳۹۸

گزارش ساخت خوابگاه ۷۰ نفره دانش آموزی روستای گرهون بخش گافر بشاگرد گروه جهادی محبین ائمه علیهم السلام فروردین ماه ۱۳۹۸

منطقه بشاگرد

ضرورت ساخت خوابگاه
ضرورت ساخت این خوابگاه در یکی از دور افتاده ترین و محروم ترین بخشهای بشاگرد- بخش گافر و پارمون- از سوی مسئول محترم کمیته امداد حجه الاسلام و المسلمین مومنی و مسئولین آموزش و پرورش منطقه مطرح شده ود. فاصله طولانی با مدرسه و سختی ها باعث شده تا بسیاری از مردم قید درس خوندن را بزنند . حادثه تلخ غرق شدن دانش آموزان بشاگردی در رودخانه جگین که در سال ۱۳۸۷ رخ داد هنوز از خاطر مردم این منطقه پاک نشده بود . در زمستان ۹۷ نیز دانش آموزان به علت سیلاب در محاصره رودخانه گیرافتاده بودند
نزدیک بود بر اثر سرما جان خودشان را از دست بدهند . یک گروه جهادی متقبل ساخت آن شده ولی تا زمستان ۹۷ اقدامی انجام نداد. تیم شناسایی و انتخاب پروژه گروه جهادی محبین ائمه علیهم السلام در زمستان ۹۷ برای انتخاب پروژه اردوی نوروز ۹۸ به بشاگرد رفتند. ساخت خوابگاه در روستای گروهون بررسی و امکان سنجی شد و احداث این خوابگاه در دستور کار قرار گرفت.

تهیه نقشه های پروژه
با ارتباطی که با اداره نوسازی مدارس استان هرمزگان انجام شد وتسلط خوب آنان در احداث پروژه در مناطق محروم، طرح اولیه خوابگاه ۷۰ نفره گرهون تهیه و برای بررسی در اختیار نهادهای مربوطه قرار گرفت. پساز نهایی شدن نقشه ای به متراژ ۷۰۰ متر مربع با کمک مهندسین عمران گروه جهادی محبین، طراحی و پلان تخصصهای معماری، سازه و تأسیسات مربوطه تهیه و آماده گردید. سازه خوابگاه در سه بخش مجزا طراحی شد. ساختمان اصلی خوابگاه شامل ۷ اتاق ۱۰ نفره برای استراحت دانش آموزان ، یک اتاق برای سرپرستی که از شمال به بخش دوم سازه که شامل ساختمان سالن غذاخوری، آشپزخانه و انبار متصل می شد. در بخشجنوبی ساختمان اصلی نیز سازه سوم شامل ۸ چشمه سرویسبهداشتی ، روشویی، ۷ حمام و رخت شورخانه بود.

مشکلات کار
۱ . زمان لازم تا بهره برداری:
خوابگاه بایستی مهر ۹۸ به بهره برداری می رسید. زمانی حدود ۸ ماه از کلنگ زنی تا تحویل پروژه. اگر این زمان بیشتر می شد و بعد از شروع سال تحصیلی آماده می شد، عملا یک سال دیگر بهره برداری به تعویق می افتاد. پذیرش و جابجا کردن دانش آموزان در وسط سال تحصیلی امکان پذیر نبود و بایستی تا مهر ۹۹ دانش آموزان به سردشت و خمینی شهر تردد می کردند.
۲ . دور بودن از مواد اولیه ساخت و ساز:
تمام مصالح ساختمانی ساخت پروژه از میناب و اطراف آن تهیه می شد. حتی ماسه که ابتدایی ترین مصالح است در منطقه نیست. ماسه های رودخانه بشاگرد از مارن است که استحکام لازم را ندارد و بسیار سریع فرسایش می یابد و از جهت فنی مورد تأیید نیست.

۳ . صعب العبور بودن:
منطقه کوهستانی است و بخش زیادی از مسیر خاکی و پرتگاه دارد. جاده بعضا در بستر رودخانه است و با کوچک ترین بارندگی راه ها مسدود و غیر قابل عبور می شود. در ضمن وسایل نقلیه ای مثل تریلر امکان حضور ندارند.
۴ . عدم دسترسی به ماشین آلات مورد نیاز و هزینه های مازاد کرایه:
هزینه یک بار ماسه ۷ برابر هزینه خرید خود ماسه است. کامیون هایی در منطقه تردد میکنند که بومی منطقه باشند. ماشین آلاتی که در تسریع کار کمک می کنند در دسترس نیست یا با هزینه بسیار زیاد فعالیت می کنند.
۵ . نبود نیروی متخصصبومی:
اکثریت مردم منطقه در شهرها و بنادر و جزایر کارگری می کنند. اگر کسی کار تخصصی بداند در همان شهرهاست لذا تهیه استادکار برای خیلی از کارها با مشکل روبرو ست. فصل بهار و تابستان هم به علت گرمی منطقه و فراوانی کار در شهرهای بزرگ مورد اقبال استادکاران شهرستانها هم قرار نمی گیرد.

توصیف سازه
با توجه به مشکلاتی که در بالا به آنها اشاره شد، نوع سازه های استفاده شده در احداث خوابگاه به صورت سازه فلزی سبک همراه با سقف ساندویچ پانل مد نظر قرار گرفت. در سازه فلزی خوابگاه به مقدار تقریبی ۱۵ تن فولاد به کار گرفته شد. کلیه قطعات سازه در کارگاهی در شهر بابل آماده سازی، به اندازه لازم برشکاری و در صورت نیاز جوشکاری شدند.قطعات پساز رنگ آمیزی، بارگیری و به فاصله ۱۷۰۰ کیلومتر منتقل گردید. سقف های سبک عایق نیز از مجموعه ای در شهر قم خریداری و آماده ارسال شد.

عملیات اجرایی
مرحله مقدماتی:

عملیات اجرایی ساختمان خوابگاه در محل پروژه از تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ آغاز شد. اکیپ های چند نفره جهادی ضمن حضور در منطقه به کمک طلاب جهادی و مردم روستا عملیات احداث پی سازه اصلی شامل گود برداری، آرماتور بندی و بتن ریزی را شروع کردند. از نیمه های اسفند ۹۷ یک اکیپ، عملیات نصب ستونها و بادبندهای فلزی سازه اصلی را انجام دادند و پروژه برای حضور ۱۰۰ نفره نیروهای جهادی، حداقل های لازم را پیدا کرد.

مرحله اول حضور جهادی ها:
۲۳ اسفند گروه جهادی محبین در محل حاضر شدند و تیم عمرانی متشکل از استادکارها و عمله ها قریب به ۶۰ نفر کارشان را شروع کردند. پس از نصب خرپاها و تیرهای افقی سقف مربوط به سازه اصلی، عملیات دیوارچینی همزمان از ۴ گوشه سازه اصلی شروع شد. تعدادی هم عملیات پی و نصب ستونها و خرپاهای دو سازه فرعی را انجام میدادند. خاک ریزی و مسطح کردن کف پروژه و پلاستر دیوارهای خارجی این پرورژه ۷۰۰ متری از جمله کارهای دیگر جهادگران تا اخرین روز حضورشان – ۵ فروردین ۹۸ – بود. دو روز آخر هم سقف سازه اصلی نصب شد و سفت کاری پروژه به پایان رسید.

مرحله دوم حضور:
بعد از یک وقفه دوماهه، حضور تعدادی از جهادی ها در تعطیلات عید فطر به همراه طلاب بشاگردی و گروه جهادی شهید حججی – از گروه های جهادی بومی بشاگرد -کار تأسیسات برق کشی، لوله کشی آب و فاضلاب، رابیتسبندی ، نصب درب و پنجره ها و سقف دو سازه فرعی، پایان بخشحضور مرحله دوم بود. بعد از پیگیری های مفصل برای سپردن بخشی از نازک کاری مثل گچ کاری، سرامیک کاری بدنه، سرویسها و حمام و همچنین رنگ آمیزی درب و پنجره به استادکارهای محلی و شهرستانی، بحمدالله پروژه برای اواخر تابستان آماده تر شد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *