خانه / خانه طلاب جوان / علمی / مکتب علمی امام خمینی(ره) / مدرس امام / فقه و اصول / دروس «ولایت فقیه» امام خمینی (قدس سره) در نجف

دروس «ولایت فقیه» امام خمینی (قدس سره) در نجف

امام خمینی(ره) در خلال تدریس درس خارج مبحث بیع در نجف اشرف، در فاصله ۱۳ ذی‌القعده ۱۳۸۹ تا ۲ ذی‌الحجه ۱۳۸۹ق. (مطابق با ۱/ ۱۱/ ۱۳۴۸ تا ۲۰/ ۱۱/ ۱۳۴۸ش.) جمعاً در 13 جلسه مبحث ولایت فقیه را به طور مشروح و کامل مورد بررسی قرار دادند.

نکته‌ی مهم این است که حضرت امام معمولاً اجازه نمی‌دادند کسی مباحث جلسات درسشان را ضبط‌ کنند؛ اما با رسیدن به مبحث ولایت ‌فقیه به شاگردانش دستور دادند که مباحث کلاس را ضبط نمایند.
این جلسات در پاییز ۱۳۴۹ش. پس از ویرایش و تأیید امام به چاپ رسید و پنهانی به ایران فرستاده شد و کتاب «ولایت فقیه» (حکومت اسلامی) امام خمینی(ره) مباحث همین جلسات است. این کتاب با توجه به شرایط سیاسی آن روز ایران، با نام «نامه ای از امام موسوی کاشف الغطاء» منتشر و در ایران پخش می شد.

امام خمینی در ابتدای این مباحث ولایت فقیه را از موضوعاتی می‌داند که تصور آن موجب تصدیق خواهد بود از نظر او هرکس عقاید و احکام اسلامی را آشنایی مختصری داشته باشه چون به ولایت فقیه برسد و آن را تصور کند بی‌درنگ آن را تصدیق خواهد کرد. به عقیده وی اینکه اسلام بدون حکومت و ناقص معرفی شده است از برنامه‌های استعمارگران است. آیت الله خمینی ضرورت تشکیل حکومت اسلامی را در امتداد ولایت پیامبر و امامان ترسیم می‌کند.
در این مباحث با عنایت و تأکید بسیار بر اصل «ولایت» ـ که پایه و اساس تمام وظایف است ـ به‌ویژه ولایت در امر حکومت و جنبه‌های سیاسی آن مورد بررسی قرار گرفته و ضمن بحث‌های استدلالی بر روش متقن فقهی، به برنامه‌ریزی عملی برای تحقق ولایت فقیه در امر حکومت با طرح راه‌های مشخص و عملی توجه شده است.

ان شاء الله به زودی صوت با کیفیت تری از این جلسات بارگذاری خواهند شد.