خانه / خانه طلاب جوان / علمی / مکتب علمی امام خمینی(ره) / مدرس امام / فقه و اصول / درس فقه کتاب «المکاسب المحرّمه» امام خمینی؛ استاد امین اسدپور

درس فقه کتاب «المکاسب المحرّمه» امام خمینی؛ استاد امین اسدپور

امام‌خمینی در سال ۱۳۳۷ش تدریس خارج فقه در مباحث مکاسب و بیع را آغاز کردند. کتاب المکاسب المحرمه دستاورد تدریس ایشان در حوزه علمیه قم است که هم‌زمان به نگارش مباحث تدریس‌شده اقدام کرده است. اما با آغاز مبارزات امام‌خمینی ادامه مباحث بیع و خیارات در حوزه علمیه نجف به پایان رسیده و نگارش کتاب در هفتم آبان ۱۳۳۹ش پایان یافته است.

تقسیم بندی کتاب، بر اساس مباحث بخش مکاسب محرمه شیخ انصاری، به پنج قسم و ذکر مسائلی در خاتمه پرداخته؛ ولی متعرض روایت معروف تحف العقول و دیگر روایاتی که شیخ انصاری ذکر کرده، نشده. همچنین در اين كتاب همان طور كه در قسم چهارم مكاسب محرمه فرموده‌اند به آنچه از نظر بحث و بررسى مهم تشخيص داده‌اند، پرداخته در نوع چهارم (کسب با انجام اعمال محرمه) از ۲۶ موردی که شیخ انصاری مطرح و بحث کرده است، مسائل تصویر، غنا، غیبت، قمار، کذب، کمک به ظالم و ولایت جائر را به تفصیل بررسی کرده، به دیگر مباحث نپرداخته است.

مؤلف در آن با ديد حكومتى و سياسى و توجه به مصالح عمومى و شرايط زمان و مكان به طرح و بررسى مباحثى نظير فروش سلاح به دشمنان دين، ولايت از طرف حاكم ظالم، حرمت يارى رساندن به ظالم، حكم جهاد، قاعدۀ لا ضرر، تفاوت احكام نبوى و حكومتى معصومين عليهم السلام پرداخته است.توجه به عنصر زمان و مكان و آشنايى اين فقيه عظيم الشأن به امور سياسى، اين كتاب را در فقه حکومتی و در نوع خود بى‌نظير ساخته است.

این کتاب را نخستین‌بار مجتبی تهرانی تحقیق کرده و در سال ۱۳۴۱ به چاپ رسید. مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی، در سال‌های ۱۳۷۳ ـ ۱۳۷۴ آن را در دو جلد به چاپ رسانده است.

استاد حجت الاسلام والمسلمین امین اسدپور در سال تحصیلی جاری به تدریس کتاب «المکاسب المحرمه» امام خمینی پرداخته اند. ان شاء الله صوت این جلسات در صفحه مدرس امام خمینی نیز به تدریج منتشر می شوند.

کانال استاد اسدپور در پیام رسان ایتا