خانه / خانه طلاب جوان / علمی / مکتب علمی امام خمینی(ره) / مدرس امام / معارف و اخلاق / دروس «شرح چهل حدیث»؛ استاد حجت الاسلام و المسلمین تحریری

دروس «شرح چهل حدیث»؛ استاد حجت الاسلام و المسلمین تحریری

کتاب حاضر تقریرات امام خمینی (قدس اللَّه روحه) بوده است که مضامین آن را در مدرسه فیضیه و ملا صادق در قم برای شاگردان خود ایراد فرموده بودند، سپس تصمیم گرفتند کتابی در همین زمینه تألیف کنند، و این کتاب را در 1358 ه.ق. (1317 ه.ش.) به پایان آوردند.

ایشان 40 حدیث را انتخاب کرده اند. ۳۳ حدیث از احادیث کتاب، در باب اخلاق، و هفت حدیث دیگر، درباره اعتقادات و معارف است. موضوع احادیث کتاب به ترتیب این گونه اند: جهاد، ریا، عجب، کبر، حسادت، حب دنیا، غضب، عصبیت، نفاق، هوای نفس، فطرت، تفکر، توکل، خوف و رجاء، امتحان، صبر، توبه، ذکر، غیبت، اخلاص، شکر، کراهت از مرگ، علم، اصناف طالبان، اقسام علم، شک و وسواس، فضیلت علم، عبادت و  حضور، لقاء الله، وصایای آقا رسول الله(ص) و امیر مومنان(ع)، اقسام قلوب، عدم معرفت حقیقی به حق تعالی و رسول و ائمه، یقین، ولایت و اعمال، مقام مومن نزد حق تعالی، معرفت اسمای حق مسئله جبر و تفویض، صفات حق تعالی، معرفت خدا و رسول و اولی الامر، آفرینش آدم، الاهیت و الوهیت در لسان اهل الله و حدیث پایانی، به تفسیر سوره توحید و آیات آغازین سوره حمد، می پردازد.

استاد حجت الاسلام و المسلمین تحریری در سال 1399، به درس اخلاق با محوریت شرح کتاب «شرح چهل حدیث» امام خمینی (قدس سره) می پردازند.

تعداد جلسات: 83 جلسه

صفحه رسمی حضرت استاد تحریری در فضای مجازی